Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania och KTH satsar på teknik för förarlösa bussar

Ett nytt forskningscentrum vid KTH ska bland annat arbeta med att utveckla förarlösa bussar. Foto: Jan Lippka/KTH.

Ett nytt forskningscentrum vid KTH ska bland annat arbeta med att utveckla förarlösa bussar. Foto: Jan Lippka/KTH.

Självkörande förarlösa bussar och elvägar är två områden inom framtidens transportsystem som Scania och KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) gemensamt ska arbeta med i ett nytt forskningscentrum som inrättas på KTH, Integrated Transport Research Lab.

Bakgrunden är att transportsektorn står inför stora utmaningar de kommande åren. Växande städer och ökande transportbehov måste lösas, samtidigt som branschen måste uppnå högt satta politiska miljömål.

Det gemensamma forskningscentret Integrated Transport Research Lab (iTRL) ska bidra till teknik- och systemlösningar som markant och konkret minskar koldioxidutsläppen från transportsektorn till nivåer under EU-målen.

− Autonoma (d v s förarlösa) bussar i lokaltrafiken, elvägar, nya personbilskoncept, godstransporter nattetid och bättre verktyg för att slippa trafikstockningar och bilköer i rusningstrafik är några exempel på koncept som kommer att vidareutvecklas inom ramen för iTRL, säger Peter Gudmundson, rektor för KTH.

− Forskarna på iTRL kommer att kunna använda Stockholm som ett ”levande laboratorium”, tillägger han.

iTRL är en tvärvetenskaplig satsning som spänner över flera teknikområden inom KTH. Tanken är att knyta ihop KTH:s redan stora FoU-kompetens inom fordonsteknologi, intelligenta transportsystem, policyfrågor, infrastruktur och affärsutveckling.

Scania går in med 50 miljoner kronor som en grund för nya forskningscentret, som invigs i början av 2015.

Forskningscentret ger samtidigt en möjlighet att integrera utbildning av studenter och doktorander. På så sätt kan iTRL förse Sverige med förstklassig transportkompetens och stärka Sveriges ledande position inom hållbara transportlösningar. iTRL vill skapa den brygga som saknas mellan den akademiska forskningen och samhällets behov, industrins egna affärsmodeller och utvecklingsprocesser.

På Persontrafikmässan ägnas ett seminarium åt förarstöd och förarlösa fordon. Seminariet äger rum onsdag 29 oktober kl 11.30 – 12.30 i lokal T3 på Stockholmsmässan. Medverkar gör Staffan Widlert, Transportstyrelsen, Edward Jobson, Volvo Bussar AB,  Einar Tufvesson, Trafikverket, och Peter Georén, KTH.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)