Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Startskott för stort europeiskt elbussprojekt

Det stora europeiska elbussprojektet ZeEUS har nu rullat igång på allvar i Barcelona med bussar från Irizar. Stockholm följer efter i höst. Foto: TMB.

Det stora europeiska elbussprojektet ZeEUS har nu rullat igång på allvar i Barcelona med bussar från Irizar. Stockholm följer efter i höst. Foto: TMB.

Det stora europeiska elbussprojektet ZeEUS, där också Stockholm medverkar, startade på allvar på tisdagen i Barcelona. Staden är först ut av åtta europeiska städer i ett omfattande projekt med eldrivna bussar. I Barcelona ingår två normalstora stadsbussar från Irizar och två ledbussar från Solaris i projektet.

Bussarna, Irizar i2e och Solaris Urbino 18e, ska gå i reguljär trafik hos lokaltrafiken i Barcelona, TMB.

Irizarbussarna laddas i depå nattetid, medan Solarisbussarna kan laddas vid ändhållplatserna. Irizar i2e är en buss för upp till 73 passagerare och drivs av en motor på  180 kW med en räckvidd på 200 – 250 kilometer per laddning. Förutom laddningen nattetid fylls ”tanken” på när bussen är i trafik genom att bromsenergin återvinns.

Den första bussen går i trafik sedan mitten av augusti, den andra sätts in i dagarna.

De båda ledbussarna från Solaris har motorer på 270 kW och laddas vid ändhållplatserna under reglertiden där. Laddningen sker med en takmonterad pantograf. På fem minuter kan batterierna laddas till 70 procents kapacitet. Det gör det möjligt att använda mindre batterier på 120 kW, vilket i sin tur minskar bussarnas vikt. Kapaciteten är omkring 120 personer. Solarisbussarna sätts i trafik hos TMB till sommaren.

De fyra testbussar som ingår i Barcelonas del av ZeEUS ska klara TMB:s krav på 16 timmars kontinuerlig drift i krävande stadstrafik och med påslagen luftkonditionering sommartid.

Samtidigt testar TMB under två år en batteribuss från kinesiska BYD. Den bussen har gått i reguljär trafik i Barcelona sedan i februari.

Förutom Barcelona och Stockholm deltar även London, Glasgow, Münster, Bonn, Cagliari och Plzen i projektet som omfattar 35 helelektriska bussar eller laddhybridbussar.

Projektet delfinansieras av EU och leds av den internationella kollektivtrafikunionen, UITP. Ursprungligen sjösattes ZeEUS i vintras, men Barcelona är den första av de deltagande städerna som går in i den praktiska delen av projektet.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)