Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stopp för trängselskattepengar till Förbifart Stockholm

De fyra majoritetsledarna i Stockholm drar bort 23 miljarder från Förbifart Stockholm och satsar pengarna på kollektivtrafik. Dessutom ska man lägga ner Bromma flygplats. Foto: Socialdemokraterna.

De fyra majoritetsledarna i Stockholm drar bort 23 miljarder från Förbifart Stockholm och satsar pengarna på kollektivtrafik. Dessutom ska man lägga ner Bromma flygplats. Foto: Socialdemokraterna.

Den nya rödgrönlila majoriteten i Stockholms stadshus stoppar i praktiken bygget av Förbifart Stockholm, åtminstone tills vidare. När (S), (MP) och (FI) på onsdagen presenterade sin gemensamma politik för Stockholm hade man enats om att hälften av pengarna från trängselskatten i Stockholm ska gå till kollektivtrafik.

Tidigare var det tänkt att trängselskatten skulle finansiera 80 procent av bygget av förbifarten. Därmed är projektet utan nu utan finansiering, i synnerhet som borgarrådet Daniel Hellldén(MP) säger till Sveriges Radio att alla pengar från trängselskatten de närmaste åren ska gå till kollektivtrafik.

– Över hela perioden flyttar vi över 23 miljarder från förbifarten till kollektivtrafik, säger Daniel Helldén till Sveriges Radio.

Om förbifarten ska kunna byggas måste nu staten skjuta till flera tiotals miljarder.

Den nya majoriteten i Stockholms stadshus har också enats om att avveckla Bromma flygplats år 2022.

Stockholms stad kan dock inte besluta om vare sig trängselskatten eller om Bromma. Avgörandet ligger hos staten och därmed riksdagen.

Naturskyddsföreningen i Stockholms län applåderar den rödgrönlila uppgörelsen om förbifarten.

– Det är mycket glädjande och hoppfullt att den nya majoriteten i Stockholm under de kommande sju åren vill lägga pengarna från trängselskatten på utbyggd kollektivtrafik istället för på Förbifart Stockholm. Det säger Mårten Wallberg, ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län.

– Intäkterna från trängselskatterna kommer helt enkelt inte att räcka till att bygga vägen. Det är likaså glädjande att man vill bygga bostäder på nuvarande Bromma flygplats. Att använda flygplatsen till detta är ett perfekt sätt att få till nya bostäder utan att ta värdefull grönmark i anspråk, säger Mårten Wallberg.

Från den nya oppositionen i Stockholms stadshus är kritiken mot uppgörelsen om förbifarten och Bromma flygplats hård.

– Precis som vi moderater har varnat för blir det minst ett halvårs försening för Förbifarten och en betydande risk att Förbifarten havererar ekonomiskt. Bromma flygplats kommer avvecklas. Jag är mycket besviken på främst Socialdemokraterna och Karin Wanngård som gång på gång lovat att Bromma flygplats ska finnas kvar. Nu inleder Socialdemokraterna mandatperioden med två stora svek, säger Sten Nordin (M), avgående finansborgarråd i Stockholm.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)