Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Superbussar kan göra kontroversiell förbifart grön

18 kilometer av den ursprungligen planerade Förbifart Stockholm är tänkt att gå i tunnel. Bild: Trafikverket.

18 kilometer av den ursprungligen planerade Förbifart Stockholm är tänkt att gå i tunnel. Bild: Trafikverket.

Den hett omdebatterade Förbifart Stockholm, från Flemingsberg i sydöstra Stockholm, via Mälaröarna och Barkarby i nordvästra Stockholm till Uppsalavägen/E4 i Häggvik kan bli en grön lösning. Det kan åstadkommas med särskilda körfält för superbussar som körs i minuttrafik som en flexibel pendeltågstrafik på gummihjul. Det skriver tre lokalpolitiker och vd:n för tredje AP-fonden i en debattartikel i Dagens Nyheter på torsdagen.

De presenterar ett förslag som bygger på superbussar, nytänkande och alternativa finansieringslösningar.

– Då kan Förbifarten utvecklas till Stockholmsbågen Haninge-Täby, ett innovativt och hållbart infrastrukturprojekt. skriver Jimmy Baker, oppositionsråd (M), Botkyrka, Katarina Berggren, kommunstyrelsens ordförande (S), Botkyrka, Emil Högberg, gruppledare (S), Huddinge samt Kerstin Hessius, vd AP3 (tredje AP-fonden)  i artikeln.

De konstaterar att mycket av motståndet mot bygget av förbifarten har berott på att kollektivtrafikens roll har varit underordnad bilens.

– Men det behöver inte finnas en motsättning mellan att fullfölja Förbifarten och att satsa på en utbyggd kollektivtrafik, snarare tvärtom, menar de fyra.

De föreslår att förbifarten sträcks ut till en båge runt Stockholm mellan Haninge och Täby, Stockholmsbågen.

– Den nya sträckningen ska kompletteras med en kraftfull satsning på superbussar som kan köras på biobränslen, hybridiseras eller elektrifieras.

De superbussar som föreslås är i första hand dubbeldäckare som kan kopplas samman till fordonståg och transportera mer än 250 passagerare. Dedikerade körfält gör det möjligt med enminutstrafik.

– Resultatet blir en framåtblickande helhetslösning för transporter med kapacitet att halvera biltrafiken på Förbifarten. Det skulle ge den kanske snabbaste och mest radikala minskningen av koldioxidutsläpp i Stockholm som hittills diskuterats, heter det i förslaget.

Med den nya lösningen skulle en bussresa mellan Haninge och Täby ta 45 – 50 minuter.

Lösningen skulle kosta cirka fem miljarder kronor. För att klara investeringen föreslås ett nytt sätt att klara finansieringen.

– I stället för att skattepengar ska reserveras för dessa stora och mycket långsiktiga investeringar kan pensionspengar investeras. För AP-fonderna är liknande infrastrukturprojekt högintressanta eftersom det handlar om en socialt och miljömässigt hållbar, men också långsiktig och stabil investering, skriver de fyra förslagsställarna.

– En variant på en sådan finansieringslösning kan vara att investeraren under en begränsad tidsperiod får en löpande ersättning baserad på kollektivtransportsystemets tillgänglighet. Det här är ingen unik lösning internationellt, och erfarenheterna av sådana projekt har varit mycket goda.

De fyra artikelförfattarna har utarbetat sitt förslag i samarbete med Skanska och Scania.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)