Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Två extramiljarder på fyra år till kollektivtrafik

Regeringen lovar att ge 500 miljoner om året under fyra år till investeringar i kollektivtrafik i städerna. Pengarna ska gå dit där de gör mest nytta. Foto: Ulo Maasing.

Regeringen lovar att ge 500 miljoner om året under fyra år till investeringar i kollektivtrafik i städerna. Pengarna ska gå dit där de gör mest nytta. Foto: Ulo Maasing.

Regeringen kommer att under åren 2015 – 2018 satsa två miljarder på investeringar i kollektivtrafik i städer. Dessutom kommer lastbilsskatt att införas och ytterligare två miljarder att satsas på andra klimatinvesteringar i kommunerna. Det skriver statsminister Stefan Löfven(S) och miljöminister Åsa Romson(MP) i en debattartikel i Dagens Nyheter inför den budget man på torsdagen presenterar i samarbete med Vänsterpartiet.

Pengarna till kollektivtrafiken, 500 miljoner om året under perioden 2015 – 2018, ska ingå i ett stadsmiljöprogram som medfinansierar hållbara transporter i städer, skriver Löfven och Romson.

– Så mycket som en tredjedel av Sveriges klimatutsläpp kommer från transporter, varav merparten kommer från vägtrafiken. Den största potentialen att minska biltrafiken finns i städerna där det går att minska bilresorna med upp till en fjärdedel fram till år 2030. En sådan minskning skulle samtidigt ge en mängd andra positiva effekter som att luften blir friskare och buller minskar, framkomligheten ökar och ytor till bostäder eller grönska frigörs när transporterna blir mer yteffektiva.

För att minska bilresorna i städer är det centralt att öka andelen resor med kollektivtrafik, skriver Stefan Löfven och Åsa Romson.

Därför vill man satsa 500 miljoner kronor om året till insatser för hållbara transporter i städer år 2015–2018.

– Denna statliga medfinansiering kommer att gå till lokala och regionala investeringar i kollektivtrafik i tätort. Resurserna ska användas där de gör bäst nytta, potentialen för minskade klimatutsläpp och förbättrad stadsmiljö kommer att utvärderas innan en stad kan få stöd.

I övrigt lovar regeringen att införa en avståndsbaserad lastbilsskatt för både inhemska och utländska åkare. Man säger också att regeringen kommer att ”införa ett system där mer miljöanpassade fordon premieras vid inköpstillfället genom en bonus. Fordon med höga utsläpp av koldioxid får däremot högre skatt.”

Det framgår alltså inte av Löfvens och Romsons artikel om bonusen för mer miljöanpassade fordon kommer att gälla även bussar och inte bara personbilar.

Tills vidare behålls miljöbilspremien.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)