Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ultrakompakta elbilar kollektivtrafikens nya kompis

De 70 ultrakompakta elbilarna finns utplacerade vid knutpunkter för kollektivtrafiken. Foto: Toyota.

De 70 ultrakompakta elbilarna finns utplacerade vid knutpunkter för kollektivtrafiken. Foto: Toyota.

Det är ytterst sällan som en resenär med kollektivtrafiken har en hållplats som startpunkt och en annan som slutpunkt för resan. Inte minst i Frankrike har man i många städer utvecklat system där kollektivtrafikens resenärer på sitt kort kan låna en cykel vid olika knutpunkter för att ta sig fram till det verkliga resmålet, eller enkelt ta sig runt i centrum dit de åkt kollektivt. Nu tar den franska staden Grenoble den här lösningen ett rejält steg framåt: 70 kompakta elbilar kompletterar stadens befintliga kollektivtrafik.

På onsdagen inleddes ett storskaligt projekt i Grenoble med syftet att få invånare och besökare att använda en ny typ av små eldrivna fordon i kombination med kollektivtrafik, istället för att köra egna bilar i city. Projektet – som kallas ”Cité lib by Ha.mo” – omfattar 70 ultrakompakta elbilar som kompletterar stadens befintliga kollektivtrafik.

35 av bilarna är trehjuliga, 35 är fyrhjuliga. Foto: Toyota.

35 av bilarna är trehjuliga, 35 är fyrhjuliga. Foto: Toyota.

Elfordonen finns utplacerade vid 27 ladd­stationer runt om i Grenoble, i närheten av spårvägs-, buss- och järnvägsstationer. Varje laddstation har plats för minst fyra fordon. Sammanlagt finns 120 ladd­stolpar för de fordon som ingår i projektet.

Fordonen tar sig smidigt fram i stadens centrum. Foto: Toyota.

Fordonen tar sig smidigt fram i stadens centrum. Foto: Toyota.

Via en speciell app och hemsida är det lätt att planera sin resa och också boka ett fordon i förväg. På en interaktiv karta över Grenoble syns var det finns lediga fordon och laddplatser. Fordonen kan hämtas upp och lämnas på valfri laddstation.

Flera laddstationer har även plats för laddning av en eller två konven­tionella laddhybrider eller elbilar.

De ultrakompakta fordon som används i projektet är 35 trehjuliga Toyota i-ROAD och lika många fyr­hjuliga Toyota COMS. i-ROAD har plats för två personer medan COMS-modellen har plats för en person och ett litet bagageutrymme. Genom att fordonen är små och smala som en motorcykel är det lätt att hitta parkeringsplats, även när de inte ställs på en laddplats.

Taxan för att köra elfordonen bygger på en enkel modell kallad ”3, 2, 1 euros”, vilket står för priset den första, andra respektive tredje 15-minutersperioden som de utnyttjas. Avgiften debiteras från det att fordonet hämtas på en laddplats till dess att det återansluts igen för laddning. För dem med årskort på kollektivtrafiken, regionaltågen eller stadens lånecyklar är priset lägre.

Cité lib by Ha.mo är tillgängligt för alla personer över 18 år med ett giltigt körkort och som tecknat abonnemang, antingen på nätet eller på någon av de tre kontor som finns i Grenoble.

Projektet drivs av fem parter: Staden Grenoble, Grenoble-Alpes Metropole som svarar för kollektiv­trafiken, det franska elbolaget EDF och dess dotterbolag Sodetrel, Toyota samt bilpoolföretaget Cité lib. Det ska pågå i tre år.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)