Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vindkantring mot el: ”Varför köra på gammalt sätt?”

"Varför köra på gammalt sätt när man kan köra på ett nytt", frågade förre finansministern Allan Larsson på Persontrafik. Foto: Ulo Maasing.

”Varför köra på gammalt sätt när man kan köra på ett nytt”, frågade förre finansministern Allan Larsson på Persontrafik. Foto: Ulo Maasing.

Persontrafikmässan i Stockholm, som avslutades på torsdagen, var en mässa med tydlig tyngdpunkt på kollektivtrafik. Det var också en mässa där en vindkantring mot eldriven busstrafik var mycket tydlig. Batteribussar med olika laddningsteknik och hybridbussar fanns på mässan i en omfattning som aldrig tidigare. ”Varför köra på gammalt sätt när man kan köra på ett nytt”, frågade förre finansministern Allan Larsson(S) på ett av seminarierna på torsdagen.

Allan Larsson presenterade där Bussplan Stockholm, ett medborgarinitiativ som vi tidigare har rapporterat om.

– Vi anser att all busstrafik i Stockholms innerstad ska bli helt elektrisk under de närmaste tio åren. Fördelarna är mycket stora. Övergången från diesel till biogas var ett stort miljömässigt framsteg. Eldrift är ett nytt stort steg, sa Allan Larsson och räknade upp en rad fördelar med elbussar.

– Energiförbrukningen minskar med mer än 70 procent, utsläppen av koldioxid med nästan lika mycket. Och utsläppen av kväveoxider och partiklar minskar med 90 procent. Men elbussar skapar många andra fördelar som ekonomisk och social hållbarhet. De öppnar för möjligheter att bygga nya bostäder där det av bullerskäl inte går att bygga idag och så vidare.

– Det här är så självklart. Varför ska man köra på ett gammalt sätt när man kan köra på ett nytt, frågade han.

Flera busstillverkare erbjud mässbesökarna elektriska provturer. Här är en engelsk, högerstyrd Optare Solo på provtur vid mässan. Foto: Ulo Maasing.

Flera busstillverkare erbjud mässbesökarna elektriska provturer. Här är en engelsk, högerstyrd Optare Solo på provtur vid mässan. Foto: Ulo Maasing.

Tidigare under Persontrafik hade också den världsberömde kollektivtrafik– och stadsbyggnadsgurun Enrique Peñalosa varit inne på samma linje.

– Vi står inför stora förändringar med eldrift och förarlösa fordon, sa Peñalosa i sitt stora anförande på Persontrafik.

Även bussutställningen visade på samma utveckling. Flera bussutställare erbjöd också mässbesökarna provturer med elbussar i omgivningarna.

BK Invest hade en batteridriven Optare Solo på plats för provturer.

Solaris visade utan buller och bång Urbino 12 Electric på Persontrafik. Foto: Ulo Maasing.

Solaris visade utan buller och bång Urbino 12 Electric på Persontrafik. Foto: Ulo Maasing.

VDL erbjöd mässbesökarna att stifta närmare bekantskap mes stadsbussen VDL Citea Electric och Volvo hade tagit upp en av sina laddhybridbussar från Göteborg.

MAN visade sin hybridversion av Lion´s City i Uppsalautförande och Umeåföretaget Hybricon presenterade ett stort hjul i sin monter. Men det var inte ett busshjul vilket som helst, utan ett hjul med integrerad motor.

Redan idag finns helelektriska bussar i trafik i stadstrafiken i Umeå. I vinter får staden sina första helt elektriska ledbussar och inom något år ska 20 elbussar rulla på gatorna i björkarnas stad.

Förutom eldriften har Solaris elbuss till Västerås flera fiffiga och praktiska detaljer som USB-kontakter för passagerare. Foto: Ulo Maasing.

Förutom eldriften har Solaris elbuss till Västerås flera fiffiga och praktiska detaljer som USB-kontakter för passagerare. Foto: Ulo Maasing.

Scania hade på mässan svensk premiär på sin stadsbuss CityWide LE Hybrid.

Utan att göra något större väsen kring det lanserade Solaris vid sidan av sin nya Urbino 18 – en elbuss som från i vinter ska gå i trafik i Västerås.

Det är Västerås Lokaltrafik som har beställt sin första elbuss, en Solaris Urbino 12 Electric, och som nu får den levererad. Allt är elektriskt, utom värmen som drivs med biogas i den mån det behövs.

Handikapplatserna i VL-Solarisen har symbolen för handikapplats insydd i stolssitsen. Smart. Foto: Ulo MAasing.

Handikapplatserna i VL-Solarisen har symbolen för handikapplats insydd i stolssitsen. Smart. Foto: Ulo Maasing.

– I Umeå har vi inte behövt använda förstärkningsvärmen. Men det har varit en mild vinter med bara -22 som lägst, berättade stadens kollektivtrafikchef Fredrik Forsell på Persontrafik.

Bussen har Bombardiers Primoveteknik och laddas således induktivt, det vill säga trådlöst. Men åtminstone till en början kommer Västerås Lokaltrafik endast att ladda bussen i depå eftersom den är tänkt att testas på en rad olika linjer i Västerås.

Tydliga infoskärmar finns också i VL:s nya stadsbussar – något som SL och Keolis inte har ansett resenärerna med de nya vanliga, röda, innerstadsbussarna vara värda. Foto: Ulo Maasing.

Tydliga infoskärmar finns också i VL:s nya stadsbussar – något som SL och Keolis inte har ansett resenärerna med de nya vanliga, röda, innerstadsbussarna vara värda. Foto: Ulo Maasing.

Därför väljer VL att i dagsläget inte investera i ny infrastruktur ute i linjenätet.

Eftersom bussen egentligen är tänkt för laddning också vid någon eller några laddstationer längs linjen är körsträckan på en laddning för kort för att den ska kunna gå i trafik hela trafikdygnet. Istället kommer bussen att användas under högtrafik.

Som vi tidigare rapporterar hade Volvo på Persontrafik också premiär på sin stadsbuss 7900 Electric Hybrid. Det är en utvecklad version av de laddhybrider som idag rullar i Göteborg. I Stockholm ska den nya Volvon sättas i trafik på linje 73 i vinter.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)