Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: ”Enkelspårigt om mesta kollektivtrafiken”

Alliansen i Stockholms läns landsting vill lägga 40 miljoner på att utreda om buss 4 ska komverteras till spårväg för fem miljarder. Men i övrigt saknas konkreta förslag när det gäller busstrafiken, konstaterar Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Alliansen i Stockholms läns landsting vill lägga 40 miljoner på att utreda om buss 4 ska komverteras till spårväg för fem miljarder. Men i övrigt saknas konkreta förslag när det gäller busstrafiken, konstaterar Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Det låter lovande om en rad bussatsningar, men saknas konkreta förslag. Så kan man sammanfatta den kritik som Sveriges Bussföretag riktar mot den budget som allianspartierna i Stockholms läns landsting presenterade på onsdagen. Det är en budget som omfattar mer än hälften av Sveriges kollektivtrafik. Budgeten lovar oförändrade biljettpriser i SL-trafiken nästa år och investeringar i kollektivtrafik på 39,5 miljarder kronor de närmaste fem åren. Men alla satsningar handlar om utredningar och investeringar i spårtrafik, konstaterar Sveriges Bussföretag.

– Det handlar om utbyggnad av tunnelbanan, nya pendeltåg, utbyggnad av Roslagsbanan till Arlanda, Spårväg city, utbyggnad av tvärbanan till Kista, Spårväg Syd och att konvertera stombusslinje 4 till spårväg.

– Det är högst anmärkningsvärt att genomföra en utredning av att konvertera stombusslinje 4 till spårväg för 40 miljoner kronor, utan att analysera om en uppgradering av stombusslinjen till ett BRT-system kan vara ett realistiskt alternativ. Den uppskattade investeringskostnaden för en spårvagnslösning beräknas uppgå till minst 5 miljarder kronor. Det hade varit intressant att veta vad en BRT-lösning hade kostat skattebetalarna och resenärerna, skriver Sveriges Bussföretag.

Organisationen konstaterar också att budgetförslaget talar om satsningar på att ”öka kapaciteten på stombusslinjerna genom att göra dessa till snabbusslinjer för kortare restider och ökad effektivitet.”

Likaså heter det att med ””helt nya snabbusslinjer” ska norra och södra delarna av länet bindas samman. Stockholm ska satsa på miljöbussar, signalprioritering och miljardinvestera i nya bussdepåer.

– Men granskar man budgetförslaget närmare finns det inga konkreta projekt eller förslag om snabbusslinjer eller att uppgradera befintliga stombusslinjer. Satsningar på BRT-system eller superbussar lyser helt med sin frånvaro, konstaterar Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)