Den finska resmässan Matka (”Resa”) öppnade på torsdagen i Helsingfors. Mässan, som är Nordens största resmässa, har i år 835 utställare från närmare 90 länder, men har trots sin starka ställning gått kräftgång under ett antal år i likhet med många andra resmässor. Den allt djupare ekonomiska krisen i Ryssland i kombination med västvärldens ekonomiska sanktioner mot landet märks tydligt på Matka, men också i finsk besöksnäring i sin helhet.
Av Ulo Maasing i Helsingfors
Shoppingcentra som i hög grad byggt sin verksamhet på köplystna ryska gäster gapar idag tomma, hotellbeläggningen har sjunkit och så vidare. Mätt i antal övernattningar har Finland det senaste året tappat 500 000 finska hotellövernattningar.
Det finns också exempel på finska bussföretag som haft många ryska kunder och som på kort tid har tappat upp till 40 procent av sin omsättning.
Tapani Kauhanen, vd för Viking Line i Skandinavien, konstaterar att rederiet påtagligt känner av den ryska krisen.
– Vi har normalt många ryska resenärer. Krisen i Ryssland är en högst konkret utmaning för oss, förklarar han.
Viking Line arrangerade även i år tillsammans med FIN-S en resa för media och researragnörer till Matka. Ett hundratal personer deltog. På resan fick också Charterbuss i Kristinehamn ta emot ett diplom som Viking Lines största svenska kund. Under 2014 hade Charterbuss 35 000 resenärer ombord på rederiets rödvita fartyg.
Här är en bildkollektition från årets upplaga av Matka:
Lämna ett svar