Kollektivtrafiken i Oslo kräver ett tillskott på 30 miljarder norska kronor för att klara det nationella mål för trafiken som man satt upp i Norge. Målet är att ökningen av resorna i storstadsområdena ska ske med kollektivtrafik, cykel och gång medan biltrafiken inte ska tillåtas att växa.
– Vi har inte särskilt mycket extra kapacitet för att ta emot fler resenärer i kollektivtrafiken idag, säger Bernt Stilluf Karlsen, styrelseordförande i trafikhuvudmannen i Oslo (Ruter) till medieföretaget NRK.
En fördubbling av biljettpriserna – som Bernt Stilluf Karlsen betraktar som orealistisk – skulle inte räcka utan endast ge 20 miljarder extra.
Istället lanserar han en rad möjligheter som kan bidra till att man klarar ekonomin: Väginvesteringar styrs över till kollektivtrafiken, staten skjuter till mer pengar till investeringar, bidrag från fastighetsägare när deras tomtvärden ökar på grund av bättre kollektivtrafikförsörjning och ökade biljett inkomster genom ”intelligenta biljettlösningar”.
Några väsentliga ökningar av tillskottet från Oslo kommun och från länet, Akershus Fylkeskommune, bedöms inte som realistiskt.
Lämna ett svar