Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skåne planar ut

Linje 8 i är en av de stadsbusslinjer som har haft stora problem med framkomlighet och punktlighet. Foto: Ulo MAasing.

Linje 8 i är en av de stadsbusslinjer som har haft stora problem med framkomlighet och punktlighet. Foto: Ulo MAasing.

Efter en rad år med stora resandeökningar planar resandet med Skånetrafiken nu ut. Det gångna året var det första på 2000-talet då resandet med kollektivtrafiken i Skåne inte ökade. Skånetrafiken räknade in cirka 153 miljoner resor – lika många som år 201, skriver City Malmö. Skånetrafikens mål är att öka resande med 3 – 5 procent varje år, men för 2014 verkar det bli en minskning på 0,2 procent.

Mellan år 2000 och 2008 fördubblades antalet resor med Skånetrafiken. Till 2020 är Skånetrafikens mål en ytterligare fördubbling.

Några förklaringar till att resandet inte ökar som lyfts fram av Skånetrafiken är krånglande infrastruktur och därmed dålig punktlighet i tågtrafiken.

Vidare har punktlighetsproblemen varit stora i stadsbusstrafiken i Malmö, i synnerhet på linjerna 4, 5 och 8. Problemen beror främst på byggen och vägarbeten som har gjort att bussarna har fastnat i trafiken. Det har lett till ett minskat resande med stadsbussarna och Malmö står för nästan en fjärdedel av alla stadsbussresor i Skåne.

Dessutom slog den långa tågstrejken i juni mot resandet med Skånetrafiken.

– Framkomligheten i Malmö är för dålig. Människor upplever inte kollektivtrafiken som ett bra alternativ och personbilstrafiken ökar. Vi behöver fler bussfiler. Dessutom har vi ett alldeles för dåligt järnvägsunderhåll, säger Skånetrafikens presschef Ulrika Mebius till City.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)