Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Absurd hållning från Sveriges Bussföretag”

Per Holmström, förste vice ordförande, Kommunal.

Per Holmström, förste vice ordförande, Kommunal.

Debatten om personalövertagande i samband med upphandlingar av kollektivtrafik går vidare. Per Holmström, förste vice ordförande i Kommunal, svarar här på ett debattinlägg av Sveriges Bussföretags vd Peter Jeppsson. Holmström menar att Jeppsson intar en absurd hållning i frågan. ”Vi har svårt att förstå varför Sveriges Bussföretag har problem med personalövertagande, när till exempel vårdbolag inte har det”, skriver Per Holmström.

Peter Jeppssons inlägg om personalövertagande den 6/2 håller inte ihop. Han menar att bussföraryrket är bland de tryggaste jobb man kan välja.

Tryggt kallar alltså Jeppsson ett yrke där man som anställd förlorar sitt jobb vid utgången av en upphandlad trafikperiod och tvingas söka om jobbet på nytt. Personalen ska därmed vara permanent visstidsanställd. När personalen sedan ska söka om sina tjänster kan de mötas av krav på att ”provjobba” och istället för fasta tjänster kan de erbjudas deltids- eller timanställningar.

Med tanke på de svårigheter som idag finns att rekrytera personal är detta en fullständigt absurd hållning. Precis som Jeppsson skriver, finns en stor brist på utbildade bussförare. Vi behöver därför förbättra arbetsvillkoren och göra branschen mer attraktiv – inte tvärtom.

I ett liknande fall i Dalarna där man har krav på personalövertagande i upphandlingen, har man skickat ut information om de anställdas löner till alla anbudsgivare. Kommunals modell med personalövertagandekravet leder till större transparens, vilket alla inblandade har att tjäna på. Jeppssons påstående om att företag ska lämna anbud utan att ha kunskap om personalen är helt taget ur luften.

Vi har erfarenhet av många andra branscher där det sedan länge finns en acceptans mellan parterna om att personalen ska följa med vid byte av entreprenör. Vi har svårt att förstå varför Sveriges Bussföretag har problem med det, när till exempel vårdbolag inte har det.

Vidare skriver Jeppsson att frågan om personalövertagande i samband med upphandlingar hanteras inom ramen för kollektivavtalsförhandlingar. Kommunal och Sveriges Bussföretag har försökt att lösa dessa frågor inom ramen för avtalsförhandlingarna. Vi tror på det arbetet och har tagit steg i rätt riktning.

Men Peter Jeppsson vet också att så länge som det finns en möjlighet för företag som inte erbjuder villkor i enlighet med kollektivavtal att delta vid offentliga upphandlingar finns det dock en uppenbar risk att de avtalsbundna företagen missgynnas. Och om ett företag utan kollektivavtal vinner anbudet, så är de inte förbundna till eventuella krav i kollektivavtalsskrivningarna. Därför måste vi se till att säkra personalövertagandet även genom krav i den enskilda upphandlingen.

Alla jurister är vidare överens om att frågor som befinner sig i skärningspunkten mellan svensk arbetsrätt och europeisk upphandlingsrätt är komplexa. De två rättsområdena möter varandra från skilda utgångspunkter och många frågor har ännu inte avgjorts i domstol. Lagstiftningen är dessutom i ständig förändring. Att som Jeppsson då uttala sig tvärsäkert om att krav på personalövertagande strider mot gällande lagstiftning är helt enkelt inte trovärdigt.

Att å ena sidan säga att nya entreprenörer i princip redan tar över befintlig personal, men samtidigt ställa sig negativ till ett organiserat personalövertagande med transparent information till alla anbudsgivare – det är inkonsekvent på alla sätt. Och när alla parter är överens om att det är ett vinnande förslag som alla tjänar på, är det väl ändå dags för Peter Jeppsson att hoppa på bussen i rätt riktning. Välkommen ombord!

Per Holmström 


Förste vice ordförande Kommunal

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

6 kommentarer »

  1. Hela toppskiktet i bussbranschen består av ett högervridet kompisgäng, det är något som har hämmat utvecklingen till det bättre i många herrans år nu.

  2. Prata om att vara absurd, Per Holmström. Du fyller på Daniel Hermanssons tokspel med: ”Vi behöver (därför) förbättra arbetsvillkoren och göra branschen mer attraktiv – inte tvärtom.” Just det – inte tvärtom! Sluta därför skydda de som grovt inte sköter sig på arbetsplatsen och lägg fokus på en bättre yrkeskår vilket arbetsgivarna skulle gilla och därmed möjligheter till högre lön och mer hjälp till de sjuka som verkligen förtjänar återkomst till sitt arbete.
    Skulle jag ta detta önskemål vid kontakt med Kommunal så hade jag blivit utesluten på grund av min värdering ty er beskyddarverksamhet vill ni aldrig diskutera. Tala om dubbelmoral – arbetsgivarna skall inte få bort de som missköter sig medan ni kan utesluta medlemmar i stort sett hur som helst.

    • De som missköter sig gör det av en anledning. En fruktansvärd arbetsmiljö med långa trafikfarliga arbetspass. Jo du läste rätt. De privata bussföretagens effektiviseringar har lett till trafikfarliga busschaufförer som transporterar inte ont anande passagerare. Arbetsgivaren försöker dräpa den som sitter bakom ratten. Vänd på steken. Hur får vi bort arbetsgivare som missköter sig?

  3. Förare som missköter sig brukar få varningar med den följden att deras anställning upphör. Men en otrygg anställning eller dåliga arbetsförhållanden skapar även omotiverad personal som inte ger det där lilla extra.

Trackbacks

  1. Välkommen till Bussarbetarnas nyhetsmagasin! » Kommunal ryter i om personalövertagande.
  2. Regionfullmäktige - Fortsatt högerkurs för S och MP | Vänsterpartiet i Linköping

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)