Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BRT i Karlstad rycker allt närmare

Så här är Karlstadsstråkets sträckning tänkt att bli.

Så här är Karlstadsstråkets sträckning tänkt att bli.

Planerna på att skapa ett BRT-inspirerat busstråk i Karlstad har tagit ett steg närmare förverkligande. Kommunstyrelsen i Karlstad har nu godkänt planerna på en satsning på det så kallade Karlstadsstråket. Nästa steg i arbetet blir att hitta en finansiering och komma igång med en provsträcka.

Provsträckan är tänkt att gå där dagens Karlstadsbusslinje 58 går, nämligen sträckan Nobelplan-Sundsta/Älvkullegymnasiet-Östra Bron-Haga-Karlstad C.

I ett utbyggt skede ska stråket löpa från Bergvik till Välsvikens tåghållplats.

Karlstadsstråket är en viktig del i kommunens vision om att skapa goda förutsättningar för 100 000 Karlstadsbor. Kommunen hoppas att den raka och snabba busslinjen ska attrahera nya grupper av resenärer som i dag tar bilen.

Den del av projektet som nu har godkänts av kommunstyrelsen gäller bland annat förslag på hur stråket ska se ut och samhällsekonomiska analyser av utbyggnaden.

Totalt kostar demoanläggningen 140 miljoner kronor.

Om Karlstad i framtiden bygger ut hela Karlstadsstråket beräknas tillkommande kostnader till cirka 200 miljoner kronor.

Förhoppningen från Karlstads sida är att kostnaden för demoanläggningen ska kunna medfinansieras av staten genom Trafikverket inom ramen för de stadsmiljöavtal som regeringen har aviserat.

Regeringen har avsatt en ram på 500 miljoner kronor per år under perioden 2015-2018, totalt 2 miljarder kronor för satsning på kollektivtrafik och hållbar stadsutveckling.

– Det är fantastiskt roligt att vi kommit så här långt! Nu fortsätter vi med arbetet och siktar på att sätta spaden i backen så fort det bara är möjligt, säger Maria Frisk(MP), kommunalråd i Karlstad med anledning av kommunstyrelsens beslut.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)