Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen slår tillbaka mot Sjöstedt(V)

Sveriges Bussföretags vd Peter Jeppsson. Foto: Paul Quant.

Sveriges Bussföretags vd Peter Jeppsson. Foto: Paul Quant.

Vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedts interpellation i riksdagen, som vi nyligen rapporterat om, har fått Sveriges Bussföretags vd Peter Jeppsson att reagera. I en artikel i Dagens Opinion, anklagar Jeppsson Sjöstedt för att komma med osanna slagord om bussföraryrket.

– Slagord om oron i branschen är inte sanna. Det skrivs återkommande om att personalövertagande bör krävas i samband med upphandling av busstrafik. En fråga som diskuterats och diskuteras flitigt i branschen. Faktum är att frågan – som brukligt är på svensk arbetsmarknad – hanteras inom ramen för kollektivavtalsförhandlingar, skriver Peter Jeppsson och fortsätter:

– Kravet om personalövertagande har ofta ett vällovligt syfte, men problemet är – förutom att det strider mot lagstiftningen – att det leder till oförutsägbarhet, minskad effektivitet och i slutändan en dyrare och sämre service till medborgarna. Vidare bryter kravet mot den svenska arbetsmarknadsmodellen, där fack och arbetsgivare kommer överens om löner och villkor.

Läs Peter Jeppssons hela debattinlägg på Dagens Opinion här.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Dörrmattan (Sjöqvist) vet inte vad han pratar om!

  2. Eftersom dörrmattan Sjökvist inte vet vad han talar om så föreslår jag följande.
    Eftersom avtalen ofta gäller under en period av åtta år så bör samma filosofi överföras inom Stat, Kommun och Landsting. Cirka 12 % av personalstyrkan skall tvingas söka om sina tjänster och bevisa att dom besitter rätt kompetens vilket betyder . Praktiska prov inom yrkesområdet samt teoretiska prov för att bevisa att du har rätt kompetens. Drogtest samt tillhörande hälsotest. Därefter anställs dom på varierande tjänstgöringsgrad med provanställning under minimum sex månader. Dessutom skall minsta 30 % av dom anställda bytas ut mot nyutexaminerade och bidragsanställningar då det sänker lönekostnaden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)