Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk julklapp blev omtyckt

Robert Arnesson, projektledare för elbussprojektet i Ale: 91 procent av Aleborna gillar att kommunen satsar på elbuss. Foto: Ulo Maasing.

Robert Arnesson, projektledare för elbussprojektet i Ale: 91 procent av Aleborna gillar att kommunen satsar på elbuss. Foto: Ulo Maasing.

Strax innan jul fick de boende i snabbt växande Ale kommun utanför Göteborg sin elbusslinje. Linjen har blivit uppskattad bland invånarna. Nio Alebor av tio tycker att det är ”väldigt bra” att Ale kommun satsar på elbuss för den nya matarlinjen mellan bostadsområdet Älvängen och resecentrum i Ale.

Av Ulo Maasing i Henån, Orust

Det avslöjade Robert Arnesson, projektledare för elbussatsningen i Ale, i samband med ett stort seminarium på Orust på torsdagen om elbussar.

Elbusslinjen i Ale körs på prov under ett år.

FAKTA

ETC Batterier och Bränsleceller Sverige AB är det företag som projektleder elbussatsningen i Ale.

ETC ägs av en ideell förening vars medlemmar är:
Chalmers Tekniska Högskola,
Göteborg
Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholm
Lunds Tekniska Högskola
Uppsala Universitet
Ale Kommun
Business Region Gothenburg, Göteborg
Göteborg Energi
Vattenfall

Bakgrunden är att pendeltågstrafiken från Göteborg till Ale har byggts ut till femtonminuterstrafik. Utbyggnaden av pendeln har bidragit till en veritabel byggboom i Ale med snabbt växande nya bostadsområden.

Kommunen vill att de boende enkelt ska kunna ta sig till och från pendeln och klara sig utan bil. Därför bestämde sig kommunen för att i samarbete med några partners starta matartrafik med elbuss. Och innan jul var det dags för premiär på den så kallade Madenlinjen, en fem kilometer lång linje som körs i 30-minuterstrafik morgnar och eftermiddagar, alltså den tid då de flesta pendlare reser.

Trafiken körs av Nobina med en niometers Optare elbuss. Kommunen ville inte ha en tolvmetersbuss på de smala och slingrande gatorna i villaområdena. Bussen har en 150 kW-motor, vilket ungefär motsvarar 200 hästkrafter.

Att resa med linjen är gratis. Trafiken finansieras av Ale kommun.

– Nästan alla byter till eller från pendeln och har därför Västtrafiks periodkort, berättade Robert Arnesson på elbusseminariet på Orust.

Där redovisade han de första erfarenheterna av denna pionjärlinje.

– Hittills har det fungerat väldigt bra. Kostnaderna för drivmedel är betydligt lägre än för en buss som körs på diesel. Elbussen har hittills kostat 85 kronor/dag i drift mot 200 kronor som motsvarande dieselbuss skulle ha kostat, uppgav Robert Arnesson.

Då har man räknat med en elkostnad på 1,20 kronor/kWh. I det ingår nätavgifter med mera. Själva elpriset har beräknats till 29-30 öre per kWh. Dieselkostnaden har kalkylerats utifrån en förbrukning på 2,3 liter/mil.

Och Aleborna applåderar trafiken.

I de första undersökningarna uppger 85 procent av dem att de tycker att busslinjen är ”väldigt bra” och 91 procent tycker att det är ”väldigt bra” att kommunen satsar på elbusstrafik.

Linjen har också bidragit till att minska bilismen. 20 procent av dem som reser med elbusslinjen tog tidigare bilen till och från pendeltåget. 13 procent åkte bil hela vägen mellan bostad och arbete.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)