Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gapet ökar mellan mål och verklighet

Mer el krävs i den tunga trfiken, anser Trnsportstyrelsen. Bilden visar VDL:s stadsbuss Citea i elversion. Foto: Ulo Maasing.

Mer el krävs i den tunga trfiken, anser Trnsportstyrelsen. Bilden visar VDL:s stadsbuss Citea i elversion. Foto: Ulo Maasing.

Utsläppen av koldioxid från vägtrafiken fortsätter att minska, men den kraftfulla minskning som skedde mellan åren 2009-2012 har nästan helt stannat av. Det betyder att gapet mellan klimatmålen å ena sidan och utsläppsminskningen å den andra blir allt större. Det framgår av Transportstyrelsens officiella årsstatistik som i dagarna lämnats in till EU-kommissionen. Mer el och mer biodrivmedel fordras, menar Transportstyrelsen.

Regering och riksdag har satt upp klimatmål om att Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 och att utsläppen från vägtrafiken ska vara noll till 2050. De minskningar som nu kan konstateras är dock för svaga för att målen ska nås och nu krävs nya styrmedel för att nå fram.

– Vi behöver se en minskning från nya personbilar på minst 5 procent årligen för att nå målen. Det behövs nya styrmedel som premierar bilar med låga utsläpp och åtgärder som fortsätter utvecklingen mot ett mer transportsnålt samhälle, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Trafikverket.

Transportstyrelsen menar att styrmedel inte bara behövs för personbilar och lätta lastbilar utan även för tunga fordon. Att effektivisera fordonen är dock bara en del av det som krävs för att nå målen. För att nå målen behöver energieffektiviseringen kombineras med ett mer transportsnålt samhälle och en ersättning av fossila drivmedel med biodrivmedel och el.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)