Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här är Stockholms nya innerstadsbussar

Stomlinjerna i Stockholm blir oförändrade men i övrigt väntar stora förändringar dem som åker buss i Stockholms innerstad. Foto: Ulo Maasing.

Stomlinjerna i Stockholm blir oförändrade men i övrigt väntar stora förändringar dem som åker buss i Stockholms innerstad. Foto: Ulo Maasing.

Busstrafiken i Stockholms innerstad står inför stora förändringar. Nya linjer kommer till, andra försvinner och många linjer får också nya linjenummer. Däremot blir det, i alla fall tills vidare, ingen ny, femte stombusslinje. Det förslag på stomlinje 5 som operatören Keolis har presenterat får nobben av trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting (SL). Linjen tillkommer visserligen, men kallas linje 50 och får inte stombusstatus.

Linjenumren 40 – 49 reserveras för eventuell framtida spårtrafik.

Det nya linjenätet bygger på förslag från Keolis och ska börja gälla efter sommartidtabellen i år och backas upp av trafikförvaltningen. Hur SL:s nödbroms kommer att slå mot den nya innerstadstrafiken är inte känt.

Stomlinjerna 1 – 4 behålls, men en översyn av turtätheten har gjorts. De förändringar som sker görs på de röda innerstadslinjerna. I mesta möjliga mån har Keolis låtit de sträckor som idag trafikeras av en linje fått behålla sitt nuvarande linjenummer.

Här är förändringarna:
Linje 40 utgår och ersätts av andra linjer
Linje 42 utgår och ersätts av en kombination av nuvarande linje 42 och nya linje 72
Linje 43 utgår, ersätts av andra linjer
Linje 44 utgår, ersätts av andra linjer
Linje 49 utgår, ersätts av andra linjer
Linje 50 ny linje, tänkt att i framtiden konverteras till stomlinje 5
Linje 52 utgår, ersätts av andra linjer
Linje 53 delvis ny linjesträckning
Linje 54 ny linje, kombination av dagens linje 40, 52 och 62
Linje 55, delvis ny sträckning, tar över stora delar av dagens linje 59
Linje 56 ny linjesträckning, tar över stora delar av dagens linje 49
Linje 57 ny linjesträckning, tar över stora delar av dagens linje 43 och 59
Linje 58 nytt nummer på dagens linje 48
Linje 59 delvis ny sträckning, kombination av dagens linje 53, 56 och 59
Linje 61 ny linje
Linje 65 delvis ny linjesträckning
Linje 66 delvis ny linjesträckning
Linje 67 ny linje, tar över delar av nuvarande linje 44 och 70
Linje 69/69K delvis ny linjesträckning
Linje 72 ny sträckning, kombination av dagens linje 42 och 72
Linje 73 ny sträckning sedan 14 december 2014
Linje 74 – 77 översyn av turtätheten har gjorts
Linje 91 ändrad turtäthet
Linje 93 ny nattlinje, tar över nattrafik från linje 53
Linje 94 ändrad turtäthet
Linje 96 delvis ny linjesträckning

Det nya linjenätet i Stockholms innerstad. Källa: Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting.

Det nya linjenätet i Stockholms innerstad. Källa: Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting.

Share Dela

Taggat som: , , ,

80 kommentarer »

  1. Kartan går inte att läsa. Oläsliga nummer om man försöker förstora upp.
    Varför ändrar man på alla nummer på bussarna som stockholmarna vant sig vid?
    Stombussen som går till Stora Essingen borde istället gå Lindhagensgatan till Moa Martinsons torg där det bor mycket mer folk

    • Och det framgår inte heller hur nattlinjerna kommer gå i bilden.

    • Hallo Charlotte! Jag håller helt med dig om att varför ändra på alla bussnummer när de har fungerat i så många år.Det gör ju bara folk förvirrade, vi alla kunde ju busslinjerna tidigare och visste exakt vilken buss man skulle ta utan att kolla. Nu verkar det lite hit o dit.

  2. man borde ha en busslinje från Hornsberg via Fridhemsplan/fredhäll som går över Västerbron och kopplat med Röda linjen så man slipper belasta och åka runt centralen. Det är väldigt många som åker från västra Kungsholmen den vägen.

  3. man borde ha en busslinje från Hornsberg via Fridhemsplan/Fredhäll som går över Västerbron och kopplat med Röda linjen så man slipper belasta och åka runt centralen. Det är väldigt många som åker från västra Kungsholmen den vägen. många stora företag ligger i västra Kungsholmen och boende antalet ökar kraftigt.

  4. Buss 49 är idag den mest lämpliga ”skolbussen” för större delen av upptagningsområdena för 6 av grundskolorna på Kungsholmen och Essinge öarna. I linjedragningen för ersättaren 54:an verkar man bortsett från detta behov. Framför allt verkar man ha helt missat Konradsbergs betydelse (även gymnasium) där man tydligen anser att det räcker med en buss (41?) genom en tredjedel av den skolans upptagningsområden. Klart olämplig lösning.

  5. Kartan är svår att läsa och beskrivningar är alldeles för ytliga. Gör om gör rätt. Tack.

  6. Som boende i Ruddammen blir jag helt förtvivlad när jag ser de här förändringarna. Jag har åkt buss 43 dagligen i många år och bussen har alltid många resenärer. På morgonen är bussen helt full och likaså på kvällen. En busslinje som alltid är full med passagerare finns det ju uppenbarligen behov av, då verkar det helt galet att man lägger ner den. Om det behövs nya busslinjer för nybyggdabostadsområden borde man väl kunna klämma in nya busslinjer i budgeten med tanke på alla skattepengar som de i de nya områdena inbringar.
    Hoppas det är fler boende och arbetande i Ruddammen som delar mina åsikter och att vi tillsammans kan ändra på detta galna förslag.

    • Jag läser på universitetet och läser de flesta kurserna på alba nova som ligger längst upp på rudammen. Bussen är ofta full på rudammenområdet p.g.a. lata studenter på SU, KTH och Stockholms idrottsgymnasium. 43:an är ganska osmidig men är i och för sig skön att ta om man inte är stressad och vill till city. Det finns alternativ som oftast går snabbare nästan oavsett vart man ska. Dessutom verkar nya linjen vara smidigare då den går via tekniska högskolan, odenplan och fridhemsplaner dvs alla t-banelinjer förutom 13. Jag vet inget om hur ofta den går. Tycker den borde gå var 10:e minut eftersom rudammen är berövad två andra linjer

  7. Jag bor i Ruddammen och åker buss 43 varje dag och oftast är bussen full. Nu ska man dra in all bussförbindelse till Ruddammen för att det kommit nya stadsdelar. Ruddammen är högt beläget det finns ingen affär i området. Tunnelbanan går rakt under men tyvärr har man inte gjort en uppgång men som kompensation har det funnits goda bussförbindelser fram tills nu.
    Det här beslutet är en katastrof för mig och för många som bor i Ruddammen. Jag hoppas det finns fler i Ruddammen som reagerar på detta som jag gör och att vi tillsamman kan ändra det här.

    • Enligt kartan kommer nya linje 61 att gå från Ruddammen till Hornsberg via Odenplan, Kungsholmstorg och Fridhemsplan, så det kommer att finnas en busslinje dit även i framtiden.

    • Katastrof att 43 försvinner nu kommer vi att ha 6 bussar som går från Odengatan helt sjukt och vår enda förbindelse från ruddamen med stan och söder försvinner Tina

  8. Tack för informationen. Skulle dock verkligen uppskatta en tydligare karta och information om varje linjes planerade sträckning, med namn på hållplatserna!

  9. Jag förstår att detta måste göra med den nya Citybanan! Kollektivtrafiken styrs via dom två stora knutpunkterna Stockholm City (T-Centralrn) och Stockholm Odenplan! Det är bra för att man knyter bussarna till knutpuunkter!

  10. Idag har vi 55:ans buss som transporterar oss boende i Norra Hammarbyhamnen in till stan. Hur blir det sen när ni tänker låta 55:an köra till Tanto? Hur tar vi oss mot stadens centrala stadsdelar?

    • Linje 57 kommer köra via Hammarbyhamnen i stellet för 55 in till stan

  11. Jag saknar information om hur linje 62 påverkas.
    Jag bor vid Wennerbergsgatan, där väldigt många skolbarn från Konradsberg stiger på.

    • Linje 61 tar över från fredhäll

    • Linje 61 tar över från fredhäll!

    • Linje 61 tar över från fredhäll via Fridhemsplan

      • Hej,
        Jag bor i Ruddammen och har som de flesta familjer i området – barnen vid den närmsta kommunala skolan – Engelbrektsskolan. Buss 44 är i princip en skolbuss dit. Nu tänker SL låta barnen byta buss och gå över i korsningen Odengatan/Valhallavägen där olycksfallsstatistiken är mycket hög. Många barn kommer säkert att fortsätta åka och göra det nya bytet så det blir bara en tidsfråga när vi får ett tragiskt dödsfall där… Nej, jag väljer nog att istället vara miljöovänlig och köpa mig en bil för att skjutsa barnen till skolan – trist. Det känns som vi redan har för många bilar i innerstaden.

        Eftersom vi inte har några affärer, bibliotek etc i Ruddammen åker många buss till Fältöversten/Karlaplan, men det fixar jag ju med min nyinköpta bil.

        Det känns lite konstigt att inte åka SL i framtiden. Ett utmärkt färdmedel som jag och min familj inte kan utnyttja efter sommaren.

        Pernilla

        • Ja det blir som förr! En linje i Rudammen. Ni kommer få linje 61 från Rudammen till Hornsbers Strand via Odenplan. Sabbatsbergs Sjukhus, Kungsolms torg, pontogärparken, Fridhemsplan, Fredhäll, Kristinebeg. Vid Lindhagen finns en stor ica maxi och galleria. Vid Odenplan kommer dom snart öppna Citybanan pluss massa afärer. Man kan inte göra alla nöjda! Det är omöjligt!

      • Varför förstöra något som fungerar bra?? Stockholm är ju känt för sina bra bussförbindelser….men när man ser de ändringar som nu skall komma så undrar man om de styrande saknar verklighetsanknytning!!!! De byter ut en buss och tar till en annan som skall gå en massa kringelkrokar och snigla sig fram.

  12. Hej,
    Jag bor i Ruddammen och har som de flesta familjer i området – barnen vid den närmsta kommunala skolan – Engelbrektsskolan. Buss 44 är i princip en skolbuss dit. Nu tänker ni låta barnen byta buss och gå över i korsningen Odengatan/Valhallavägen där olycksfallsstatistiken är mycket hög. Många barn kommer säkert att fortsätta åka och göra det nya bytet så det blir bara en tidsfråga när vi får ett tragiskt dödsfall där… Nej, jag väljer nog att istället vara miljöovänlig och köpa mig en bil för att skjutsa barnen till skolan – trist. Det känns som vi redan har för många bilar i innerstaden.

    Eftersom vi inte har några affärer, bibliotek etc i Ruddammen åker många buss till Fältöversten/Karlaplan, men det fixar jag ju med min nyinköpta bil.

    Det känns lite konstigt att inte åka SL i framtiden. Ett utmärkt färdmedel som jag och min familj inte kan utnyttja efter sommaren.

    Pernilla

  13. Många har under åren valt skola, boende och arbetsplats utifrån sina enkla resvägar. Nu ställer man allt på ända och motivet är oklart. Att följa barnen till skolan på väg till jobbet kräver nu dubbelt så lång promenad fram och till baka från Odenplan till Matteus skola. Buss 40 gick hemifrån direkt till skolan. Trist.

    • Dom flästa får det bättre med nya busslinjenäten!

      • Nja, det blir bättre för Keolis kanske som drar in trafik helt o hållet på vissa sträckor. Regeringsgatan blir helt utan busstrafik norr om Hamngatan (dvs. i princip hela Regeringsgatan), Linnégatan blir helt utan busstrafik, Döbelnsgatan blir helt utan trafik, Karlavägen norr om Humlegården blir utan trafik, alla direktförbindelser mellan Ruddammen o Östermalm/Djurgården samt City försvinner osv… Det blir många försämringar för massa passagerare.

      • Nja… Följande gator blir helt utan trafik: Regeringsgatan norr om Hamngatan, Linnégatan, Karlavägen norr om Humlegården, Malmskillnadsgatan, Döbelnsgatan m.fl… Ruddammen kommer att sakna direktförbindelser med Östermalm, Djurgården, Gamla stan, City, Södermalm…

  14. Linje 61 från Rudammen till Hornsbers Strand via Odenplan. Sabbatsbergs Sjukhus,
    Kungsholmstorg, Pontonjärparken, Fridhemsplan, Fredhäll, Kristineberg. Men vilka kringelkrokar, hur lång tid ska en resa med den snigel bussen få ta? Och 1 linje kan ju inte ersätta de indragna linjerna, som i nuvarande dragning går längs bitvis samma sträckning. Och buss 55 ska nu köra till Tanto. Ska den vända där och inte alls gå upp till Hjorthagen. Det är ju stört omöjligt att försöka läsa kartan, allt blir suddigt när man försöker förstora upp kartan

    • Röda busslinjer är tänkt att köra lite kringelkrokigare och täcka upp lite mer medan stomlinjer (de blå) skall köra lite rakare och ha lite längre mellan hållplatsarna.

  15. Linje 55 kommer utgå från Tanto i stället för Sofia! Linje 55 kommer följa linje 43 väg mellan Tanto och Södra station! Där efter kör den presis som i dag samma väg upp till Hjorthagen via Mariatorget- Slussen- Kungsträdgården- Stureplan- Stadion- Fiskartorpsvägen- Ropsten!

    Sträckan Sofia – Skanstull- Södra Station övertas av nya linje 57

  16. Men vad är det för karta? Den går inte att tyda. Försökte se vad som händer med 53-an, men det går inte. Någon annan slutsats än att ansvariga inte vill ge enkel och full insyn går inte att dra. Såg i DN idag att den nya linjesträckningen trummades igenom mycket snabbt och att remissförfarandet blev lidande. Stadsdelsnämnderna fick inget utrymme alls. Detta samtidigt som förslaget anges vara resultatet av flera års utredningsarbete.

    • Därför förändras busslinjerna i innerstan

      Det nya busslinjenätet har tagits fram med hänsyn till de stora trafikförändringar som kommer att ske i Stockholm under den kommande tioårsperioden, till exempel ombyggnationen av Slussen och när Citybanan öppnar för trafik.

      Det ska även bli enklare för dig som reser att byta mellan olika trafikslag genom att busslinjerna anpassas till nya Citybanan vid Odenplan men även andra knutpunkter såsom Fridhemsplan, Östra Station och Skanstull.

      Med det nya busslinjenätet förstärks busstrafiken till de nya stadsdelarna, Nya Karolinska, Hagastaden, Norra Djurgårdenstaden och Västra Kungsholmen. Områden som tidigare haft glesare busstrafik kommer efter förändringen få fler avgångar, bland annat Universitetsområdet som kommer att trafikeras av en ny linje som går ofta.

      Allt började med en upphandling
      2013 gick Stockholms läns landsting ut med en upphandling av busstrafiken i Stockholms innerstad. Upphandlingen var utformad så att bussföretagen hade stor möjligheten att bidra med kunskap om hur de kan förbättra busstrafiken. Kollektivtrafikbolaget Keolis presenterade ett förslag som svarande mot SL:s mål och de vann upphandlingen.

      Ett viktigt mål med den nya trafiken är vi ska bli fler som använder kollektivtrafiken i innerstan samtidigt som påverkan på miljön minskar. Avtalet ger Keolis stor planeringsfrihet och en möjlighet att snabbt kunna sätta in resurser där de som bäst behövs.

      Resan mot ett nytt linjenät
      Att ta fram ett nytt busslinjenät är ett komplicerat arbete där många behov vägs in. Grundförslaget är framtaget av Keolis och det har sedan bearbetas tillsammans med SL och Stockholms stad.

      I arbetet med att ta fram ett nytt linjenät har Keolis använt sig av marknadsundersökningar och fokusgrupper. De har tagit tillvara all den erfarenhet av planering av busstrafiken i innerstan som finns inom deras egna organisation och analyserat varje enskild linje och stadsdel.

      • Det blir många försämringar. Busstrafiken upphör helt på stora gator som Regeringsgatan och Linnégatan trots att det är tusentals passagerare som använder hållplatserna per vecka och detta utan att några bra alternativ finns. Keolis har missat många resandemönster också. Ruddammen tillhör Östermalms stadsdelsförvaltning vilket innebär att de boende i Ruddammen ofta går i skola och på dagis på Östermalm – då tar Keolis bort bussen dit (44:an) liksom bussen till City (43:an) och inför en buss till Odenplan istället… Listan kan göras lång och när merparten av resenärerna märker de olika förändringarna i sommar lär protesterna bli stora. Folk i allmänhet har inte en aning om att bussnätet ska ändras i grunden.

        • Ja många är missnöjda, men många är även nöjda! Oavsett hur dom gör så blir det alltid nån som blir missnöjd! Det blir även många som blir nöjda! Var glad att ni har nån buss som kör i huvud taget! Vissa gator är det svårt att komma fram med buss.

          • Antalet allvarliga olyckor i korsningen Odengatan/Valhallavägen kommer att bli ännu högre när byte av buss mot den egna stadsdelen krävs (Skola, jobb, affärer, tandläkare, kompisar, fotbollsträning, husläkare etc).

          • De som bor i de nya stadsdelarna på Kungsholmen, dvs. Hornsberg och Stadshagen, kommer säkert att bli nöjda. Men att det flyttat in fler personer i den delen av stan innebär ju inte att folk flyttat ifrån andra delar av stan och det är knappast något bra försvar till att busstrafiken i befintliga områden får en kraftig försämring på många håll.

            Att just området Hornsberg/Stadshagen får ett flertal nya busslinjer med hög frekvens har givetvis ingenting att göra med att Keolis har ett stort bussgarage i Hornsberg. Att Keolis därmed slipper vissa av dagens tomkörningar, genom att de nya busslinjerna startar/slutar i området, innebär en ekonomisk fördel för Keolis. Men det har självklart ingenting att göra med att flera nya busslinjerna dras till i området. Ingenting alls. Säger Keolis…

            Keolis planering är märklig. Gator med mycket busstrafik får ännu mer busstrafik samtidigt som stora gator som idag har busstrafik helt blir utan. Regeringsgatan är ju t.ex. ingen liten bakgata på Söder. Keolis plan verkar vara att busstrafiken huvudsakligen ska gå på några få huvudleder och så får folk ta sig dit. Att det är dålig service och att folk kan ha svårt att gå, tja… deras problem.

            Ta nya buss 57 som ett exempel på detta. Den går från Söder via City till Karolinska. Istället för att köra via Gustav Adolfs Torg och Regeringsgatan fram till Oxtorgsgatan och där svänga ut på Sveavägen (nuvarande 43:ans sträckning fram till hållplats Oxtorgsgatan) har Keolis bestämt att 57:an ska köra via Kungsträdgårdsgatan och Hamngatan till Sveavägen. Dessa gator har redan flera busslinjer men får då en till genom 57:an. Samtidigt lägger Keolis ned hållplatserna Jakobsgatan, Hamngatan och Oxtorgsgatan helt och hållet. Bra service? Inte. Snabbare restid då? Inte.

          • Regeringsgatan skall byggas om!

  17. En del av Regeringsgatan möjligen, men knappst hela sträckningen från Gustav Adolfs Torg till Birger Jarlsgatan – och det är hela Regeringsgatans busstrafik som slopas av Keolis. För övrigt ska väl Hamngatan också byggas om (det har redan påbörjats) och där ska 57:an ju köra. Liksom ska Sergels torg kring rondellen byggas om (det har redan påbörjats) och där ska 57:an tydligen börja köra om två månader. Även om all fordondstrafik tillfälligt tas bort på Regeringsgatan mellan Gustav Adolfs Torg och Hamngatan p.g.a. ombyggnationer är detta inte fallet för resten av gatan och istället för att helt dra in all busstrafik där helt och hållet på hela Regeringsgatan hade man kunnat låta 57:an gå delar av den vägen. Men man vill ju inte köra på ”smågator” verkar det som. Linnégatan ska väl för övrigt inte byggas om, men man drar in all busstrafik där också. Vad är förklaringen till det egentligen? För få resenärer? Tja, om man anser att flera tusen resenärer per vecka är ”få” så är det riktigt. Det må vara ett riktigt kommersiellt övervägande men kollektivtrafik, som till stora delar är skattefinaniserad, ska inte bedrivas huvudsakligen på kommersiell grund utan lämna stor hänsyn till samhällsnytta också, även om den inte är kommersiellt lönsam.

    Rent krasst genomför Keolis den här förändringen av ett övergripande intresse – att tjäna mer pengar på sin verksamhet att bedriva busslinjer åt SL. Inget fel med det, privata företag ska givetvis tjäna pengar, men att försöka påstå att Keolis genomför den här förändringen för att tjäna allmänheten (vilket Keolis vill påskina) tror jag inte på. Inget privat företag lägger ned massor av arbetstid och pengar på något om företaget inte tror sig tjäna pengar på det. Trist att SL gått med på ett sådant avtal bara, dvs. att man överlåter åt ett privat bussbolag att bestämma var skattefinansierad kollektivtrafik ska gå någonstans. SL får ju endast säga nej till Keolis beslut om det föreligger särskilda skäl, dvs. man har i princip gett frikort åt ett kommersillet företag att bestämma hur kollevtiktrafik ska bedrivas.

  18. Det räcker med en linje i Rudammen! SL och Landstinget att man ska ha minst 500 meter till en kommunikation! Från Tekniska Högskolan finns tunnelbana in till city! Nya linje 67 som ska köra mellan Frösundavik och Skansen via Solna station, Solna Stadshus, Karolinska institutetet, Sankt Eriksplan, Odenplan, Östra station, Karlaplan, Djurgårdsbron kommer köras med ledbuss för alla som ska komma åka till skansen. Upp till Rudammen funkar inte ledbuss!

    • Har SL och Landstinget bestämt att man ska ha MINST 500 meter till en kommunikation? Det låter inte rätt.

      Jag tror dock du missförstår upprördheten bland de som bor i Ruddammen. De vill ha en busslinje till sin egen stadsdel, eftersom det är många som går i skola/dagis, fritidsaktiviteter inom sin egen stadsdel, vårdcentral, tandäkare och så vidare. Att ta bort ett områdes busslinje med sin egen stadsdel är inte särskilt smart och vittnar om att Keolis inte har koll på vilken stadsdel Ruddammen tillhör.

      Förutom att de boende i Hornsberg och Stadshagen får flera busslinjer har jag inte hört några övertygande argument från Keolis om varför man helt drar in busslinjer på stora gator såsom Linnégatan och Regeringsgatan. Att det finns andra busslinjer eller tunnelbanestationer inom 500 meters radie från de nedlagda busshållplatserna är inte särskilt hjälpsamt om de buss- eller tunnelbanelinjerna inte går till samma ställe som de nedlagda busslinjerna gick till.

      Folk inrättar sitt boende, val av skola etc efter hur kollektivtrafiken går. Även om förändringar kan ske tror jag inte att någon som bor i Ruddammen och valt skola i sin egen stadsdel kunde föreställa sig att SL tar bort busslinjen mellan området och den egna stadsdelen.

  19. Fördelen att man drar många busslinje som exempel Odenplan är att det är lätt att byta till andra linjer och om ca 2 år även Pendeltåget med citybanan! Ja det är bekvämt att åka direkt men! Det funkar inte alltid! Somm jag sa står det i SLs pollysty att man ska ha minst 500 meter till en komunickation! Och mindre linjer är ofta till att mata till stomlinjer där de blå bussarna, tunnelbanan och pendeltåget. Ja dom tar bort busstrafik på vissa gator som tillexempel Linnegatan. Jag frågat SL så är det för mycket parkerade bilar så det svårt att komma fram! Och då hänvisar dom till att innom 500 meter finns det en annan komunickation

  20. Fördelen att man drar många busslinje som exempel Odenplan är att det är lätt att byta till andra linjer och om ca 2 år även Pendeltåget med citybanan! Ja det är bekvämt att åka direkt men! Det funkar inte alltid! Somm jag sa står det i SLs pollysty att man ska ha minst 500 meter till en komunickation! Och mindre linjer är ofta till att mata till stomlinjer där de blå bussarna, tunnelbanan och pendeltåget. Ja dom tar bort busstrafik på vissa gator som tillexempel Linnegatan. Jag frågat SL så är det för mycket parkerade bilar så det svårt att komma fram! Och då hänvisar dom till att innom 500 meter finns det en annan komunickation! Jag komm i håg när blåbussarna kom! Då var det samma kafs. Tillexepel områden som Stadshagen och Vintertullen klaga! Storm då av klagomål. Efter ett år vande sig folket med dom nya bussarna. Så klart att det inte passar alla

  21. Buss 56 har gått på Linnégatan i decennier men nu helt plötsligt så dras linjen in med motiveringen att ”det är svårt att komma fram”. Det låter inte som en särskilt trovärdig förklaring från Keolis sida (SL har inte mycket att säga till om – det har överlåtit den principiella beslutanderätten till det privata bussbolaget Keolis).

    Det har skrivits mycket om att Ruddammen får kraftigt försämrade förbindelser, både mot stan och till övriga områden i den stadsdelsförvaltning som Ruddammen tillhör. Kritik som är fullt berättigad. Keolis har helt enkelt missat vilken stadsdelsförvaltning som invånarna hör till.

    Andra exempel som är värda att nämnas förutom 44:an och 56:an är 43:an, men inte i förhållande till Ruddammen utan 43:an sträckning genom Vasastan och Norrmalm. Om man idag vill resa mellan Odengatan eller Jarlaplan till området kring Johanneskyrkan och kringliggande kvarter kan man i dag ta 43:an till David Bagares Gata, Snickarbacken eller Oxtorgsgatan beroende på vart man exakt ska. I området finns två grundskolor, tre kommunala förskolor och flera fritidshem samt ett stort äldreboende med flera hundra boende. Barn och äldre är den typen av resenärer som är ovana med trafiken, har svårt att gå eller vars föräldrar drar barnvagnar. När 43:an läggs ned dras dessa hållplatser in. Ligger det alternativ inom 500 meter? Finns ingen tunnelbana i närheten direkt men 2:ans hållplats Eriksbergsgatan kan på kartan se ut som ett alternativ. Mellan denna hållplats och de flesta av skolorna/förskolorna och äldreboendet är det dock väldig kuperat och det är flera LÅNGA trappor – varav ingen är försedd med ramp. Är då 2:ans hållplats ett alternativ? Knappast, men Keolis har bara stirrat sig blinda på avståndet mellan nedlagda hållplaster och alternativ utan att tänka på att området är väldigt kuperat med trappor utan ramp samt vilka många av resenärerna är.

    Det går dock givetvis att försvara nedläggningen ur kommersiell synvinkel – passagerarantalet kanske inte är tillräckligt högt (ett par tusen av- och påstigande per vecka totalt för de nämnda hållplasterna). Men det är här kruxet kommer in när man överlåtit åt ett privat bussbolag att bestämma – skattefinaniserad kollektivtrafik bör ta även andra hänsyn än rent kommersiella, såsom t.ex. till vilka resenärerna är och om det är svårt att ta sig fram till alternativa hållplatser i området. Keolis har uppenbarligen inte tagit sina hänsyn utan ser till hur man får in mest pengar i sin verksamhet att driva busstrafik åt SL.

    Sen kan man alltid säga ”Går aldrig att göra alla nöjda” – det är förstås sant men den som gör en förändring är också den som bör ha en bra förklaring till varför förändringen görs. Den enda förklaring jag hört från Keolis är att ”passagerarantalet är för lågt” eller ”linjerna fungerar dåligt”. Men det är klart, vi lär inte få höra Keolis säga ”Vi tjänar mer pengar på att driva trafik åt SL på det sätt vi föreslagit”.

  22. Många av inläggen besvaras av Krister som tycker att alla dessa förändringar är jätte bra. Vem är Krister är han anställd av Keolis? Ansvarig för förändringarna? Han verkar i varje fall inte vara drabbad utan mycket nöjd.

  23. Jag tycker vissa är bra och vissa är dåliga. Men jag tycker det är bra att man bygger upp bra kollektivtrafiks-knutar så det blir lätt att av olika trafikslag! Där hör citybanans tre stationer i innestan: stockholm södra, Stockholm city och odenplan där man om två år kan byta mellan buss, tunnelbana och pendeltåg. Nya trafikslag kommer till. Då måste bussnätet anpassas till de nya trafikslagen. Vist är det skönt med direktbuss . Men i bland får man anpassas till värkligheten!

  24. David Bagares gata är jättenära till Rådmansgatans tunnelbanestation och sveavägen

    • David Bagares Gata är inte alls nära Rådmansgatans t-bana, titta på en karta, närmaste t-banaär Hötorgets uppgång på Sveavägen. Kruxet är ju dock att det inte finns nån t-bana vid Jarlaplan/Odengatan. Om du inte menar att man ska ta t-banan från Tekniska Högskolans uppgång på Odengatan, åka till T-Centralen, byta till grön linje o sedan åka till Hötorget? Om det är ditt alternativ till att ta 43:an från Odengatan till David Bagares Gata kanske du ska söka jobb på Keolis. Det är ungefär så de verkar tänka.

  25. Vore tacksam att få veta om linje 56 kommer att trafikera Kronobergsgatan-Inedalsgatan?
    Många pensionärer bor här och en jobbig uppförsbacke upp till Fleminggatan.
    Att behöva flytta pga busslinjeomläggning är tufft.
    Det är även tufft att dra in hållplatser och tro att flera kommer att åka då, det är en utopi!
    Tacksam att få se en karta som går att se hur linje 56 är tänkt att bli
    Mvh

    • Ja det är 59 som kör kronobergsgatan och innedalsgatan! 59 börgar i Fredhäll via Kristineberg ((T)), Hornsberg, Kungsholms Strand, kronobergsgatan, Flemminggatan, centralen((T))((J)), Gamla Stan((T)), Slussen((T))((L)), Medborgarplatsen((T))!

  26. http://sl.se/contentassets/729d4a6ae7fc42db8cb8221f71367d65/keolis_city.pdf?id=943

    Denna länk är till en tydlig karta på Stockholms nya busslinjenät!

  27. Vi betalar kommunalskatt och dessutom trängselskatt som skall gå till att bygga ut lokaltrafiken samtidigt som man glatt drar in massor av bussar i innerstan. Var tar våra skattepengar vägen i varje fall inte till lokaltrafiken i innerstan Tycker att det riktig skandal att dessa försämringar bestäms så ovanför våra huvuden. Behåll buss 43 och buss 44

    • Ja vet! Men vi har miniotetsregegering där sverigedemokraterna har vågmästaroll! Där sverigedemokraterna har röstat på alliansens budjet, allså en borglig budjet! Där dom har bestämt att trängselskatten ska gå för bekosta förbifart Stockholm tyvärr! Detta blir då konsekvensen en minskad kollektivtrafik!

      • Det är inte riksdagen som bestämmer över vilka busslinjer som ska gå i Stockholms innerstad utan det är det privata bussbolaget Keolis som har fått rätten att i stort sett bestämma det helt själva – det har inte det minsta med rikspolitiken att göra och det är inte heller minskade anslag från riksdagen som utgör skälet till att ändra busslinjenätet i innerstan.

        Skälet till neddragningarna vad gäller busstrafiken i vissa områden i innerstan beror helt enkelt på att Keolis vill tjäna mer pengar på att köra busstrafik åt SL, vilket de kan göra genom att dra in linjer som fyller en samhällsnytta men som inte är knökfulla under hela trafikdygnet. Politikerna på borgerligt styrda Lidingö har förstått detta och har fått Keolis att inte dra in just en sådan busslinje (linje 233 som Keolis helt och hållet ville lägga ned). Politkerna i Stockholms stad (som inte är borgerligt styrt) har inte protesterat alls under remissbehandlingen av Keolis förslag. Antingen förstår de inte eller så bryr de sig inte om de försämringar som drabbar många boende.

  28. Ni som röstat M, KD, F, C och SD: Detta är orsaken till SLLs dåliga ekonomi

    • Orsaken till förändringarna i bussnätet i innerstan sker inte p.g.a. landstingets ekonomi och SD satt för övrigt inte ens i landstinget under den tid som du pratar om (de valdes in först i höstas).

      Jag förstår inte varför du försöker få Keolis beslut att dra ned busstrafiken i flera områden i innerstan (som inte har med landstingets ekonomi att göra överhuvudtaget) till att bli en politisk fråga för landstingsfullmäktige, var ett av partierna du nämner inte ens var representerat. Samtidigt så är det ju intressant att du bortser från att vänstermajoriteten i Stockholms stad inte protesterade det minsta åt Keolis förslag när förslaget gick på remiss till kommunen, om du nu vill göra det till en politisk fråga.

      Det är Keolis som ska kritiseras i första hand – inte för att de vill tjäna mer pengar på att köra busstrafik åt SL, det är självklart att ett privat företag vill göra det, utan för att de inte kan komma med några hållbara argument för varför ett område som en av en händelse ligger nära deras bussgarage får mer ett trefaldigt antal busslinjer samtidigt som man inte förklarar det smarta i att dra in busslinjer utan att ge något bra alternativ.

  29. SLL (Stockholms Landsting) beställer ju kollektivtrafiken! Självklart har Trafiklandstingsrådet med detta att göra.

    Men det jag pratade om var trängselskatts-pengarna bestäms av regeringen.

    och där så har regeringen röstat på en borglig budjet som har bestämt att trängsel-pengarna ska gå för betala förbifart Stockholm! Det innebär mindre pengar till kollektivtrafiken tyvärr!

    Det är inte bara Kollis ansvar. Landstinget har lika stort ansvar som beställare

    • Du blandar ju ihop saker och ting något alldeles gräsligt. Det är inte regeringen som har röstat på en borgerlig budget. Regeringen lade sin budget som den givetvis också röstade på. Riksdagens majoritet gjorde det dock inte. Oavsett detta så har inte förändringarna i busstrafiken som Keolis genomför nu det minsta att göra med trängselskattepengarna. Absolut ingenting – av det enkla skälet till att förändringarna i busstrafiken i innerstan inte är föranledda av ekonomiska neddragningar i landstingets budget. Keolis förslag, som nu genomförs, innebär inte ändrade kostnader för SL på något sätt (däremot lär Keolis tjäna mer pengar på sitt eget förslag, vilket inte är förvånande eftersom det är så privat bolag bedriver ekonomisk verksamhet).

      Visst har landstinget (som är borgerligt styrt) ytterst ett ansvar som beställare, men det är inte landstinget som i någon del hittat på förändringarna i bussnätet i Stockholms innerstad. Det är helt och hållet Keolis som gjort detta. De berörda kommunerna fick också möjlighet att yttra sig. Lidingö kommun protesterade hejvilt medan politkerna i Stockholms stad (som har vänstermajoritet) inte hade någon kritik mot förslaget.

      Du får givetvis ha din åsikt om att förändringarna är jättebra men håll reda på fakta.

  30. Härär Samtliga kartor för Stockholms Innestad och Lidingö (område E22) som SLL Trafikförvaltningen kallar området!

    Översiktskarta: Norrmalm, Östermalm, Frihamnen och Djurgården
    http://sl.se/contentassets/729d4a6ae7fc42db8cb8221f71367d65/ostermalm_nya_busslinjer.pdf

    Översiktskarta: Södermalm, Gamla stan, Västra Djurgården och Hammarby Sjöstad
    http://sl.se/contentassets/729d4a6ae7fc42db8cb8221f71367d65/sodermalm_nya_busslinjer.pdfht

    Översiktskara: Kungsholmen, Vasastan och Norrmalm
    tp://sl.se/contentassets/729d4a6ae7fc42db8cb8221f71367d65/kungsholmen_nya_busslinjer.pdfh

    Öcersiktskarta: Hela innestan
    ttp://sl.se/contentassets/729d4a6ae7fc42db8cb8221f71367d65/oversikt-innerstan.pdf?id=943

    Översiktskarta: Lidingö
    http://sl.se/contentassets/cf18c30add61435e84a12fd1c1395844/keolis_lidingo-med-233-final.pdf

  31. Keolis har inte fått några Trängselskatt-pängar! Det är det som är felet!

    Jag förstår inte var du babblar.

  32. Jag vet inte vem du babblar med, men problemet är ju att du synes tro att de förändringar som Keolis gör i busstrafiken i Stockholms innerstad beror på att riksdagsmajoriteten röstade igenom alliansens budget istället för regeringens budget. Det är helt fel och visar på hur oinsatt du är i frågan. Keolis lade sitt förslag om förändrad busstrafik i innerstan långt, långt före budgetomröstningen i riksdagen (som var i december 2014). Förslaget har således inte alls haft något att göra med hur mycket trängselskatt som går hit eller dit.

    Lär dig följande:
    -Keolis förslag om förändrad – läs försämrad – busstrafik är inte föranlett av huruvida landstinget får mer eller mindre anslag från staten (trängselskatterna är en statlig skatt) eftersom förslaget lades långt före budgetomröstningen i riksdagen och inte heller är baserat på några ekonomiska kalkyler som har sin grund i hur mycket staten bidrar med till kollektivtrafiken.

    -Keolis förslag om förändrad trafik har ingenting överhuvudtaget att göra med de anslag som landstinget ger till SL eller vilka avgifter SL tar ut av de som reser med bussarna. Förslaget är (officiellt) tänkt att ge mer och bättre kollektivtrafik för samma pengar som förut. Att det också råkar ge mer vinst åt Keolis är grundläggande företagsekonomi – ett vinstdrivande företags grundidé är att vinstmaximera och verksamheten anpassas därefter, om man får bestämma själv – vilket Keolis på det hela taget får.

    Som sagt – du får givetvis ha din åsikt om att Keolis förslag är jättebra (du kanske jobbar där själv?) och du får tycka hur illa som helst om borgerliga partier men glöm inte bort att vänstermajoriteten i Stockholms stad inte hade några invändningar mot Keolis förslag när det gick på remiss dit.

  33. Vi som åker fr Södermalm till Östermalm har inte ngt sätt längre. Detta var perfekta sättet för barnen att ta sig till humlegårdens parklek och östermalms ip.
    Likaså min mor som har svårt att gå har tagit bussen t Östermalm fr åsötorget. Ni skriver att i och med Citybanan gör ni om bussarna- men Citybanan stannar vid Odenplan inte Stureplan, humlegården eller östermalms ip. 55 an proppfull redan vardagar vid 15… Vi som åker ofta t Östermalm med 55an undrar vilka undersökningar ni har gjort. För ni säger alltid att alla går av vid Slussen- men det stämmer ju inte, eftersom byten gör resan långsammare.. Varför ska vi åka t Slussen och byta t tunnelbana och sedan byta t buss igen??

  34. Vi som åker fr Södermalm till Östermalm har ingen buss längre. Detta var perfekta sättet för barnen att ta sig till humlegårdens parklek och östermalms ip.
    Likaså min mor som har svårt att gå har tagit bussen t Östermalm fr åsötorget. Ni skriver att i och med Citybanan gör ni om bussarna- men Citybanan stannar vid Odenplan inte Stureplan, humlegården eller östermalms ip. 55 an proppfull redan vardagar vid 15. För ni säger att alla går av vid Slussen- men det stämmer ju inte, eftersom byten gör resan långsammare.. Varför ska vi åka t Slussen och byta t tunnelbana och sedan byta t buss igen??

  35. från Södermalm till Östermalm finns ingen buss längre. Detta var perfekta sättet för barnen att ta sig till humlegårdens parklek och östermalms ip.
    Likaså min mor som har svårt att gå har tagit bussen t Östermalm fr åsötorget. Ni skriver att i och med Citybanan gör ni om bussarna- men Citybanan stannar vid Odenplan inte Stureplan, humlegården eller östermalms ip. 55 an proppfull redan vardagar vid 15. Sl säger att alla går av vid Slussen- men det stämmer ju inte, eftersom byten gör resan långsammare.. Varför ska vi åka t Slussen och byta t tunnelbana och sedan byta t buss igen?

  36. Likaså åker mina barn till eriksdalsbadet m 55an- det måste väl ändå vara en viktig knutpunkt? Likaså 43-an, varför åka alla åka t Odenplan?? Pendeln är knölfull redan så varför ska fler åka pendeln om inte måste?

  37. Kommentarsfältet är buggig. För när skriver nya kommentarer publiceras det första igen istället?
    Nu bytt namn & epost får se om funkar…
    Varför går det så många linjer t bussgaraget men inte en enda t Eriksdalsbadet för oss som bor södra stationsområdet- det är väl många boende? I och med nya dragningarna kan vi Inte t Skanstull eller Östermalm..

  38. 55 finns kvar mellan södermalm och östermalm!

    • södermalm har 65000 invånare… Att säga att 55-an är kvar på södermam när det är 43-an som bytt namn… Ska alla från Sofia gå till tanto tycker SL? Hur kommer det sig att så många linjer ska börja gå till bussgaragen? Bor ni där? ( Krister- det är uopenbart att du jobbar för SL)

      Kungsträdgården hör inte till Östermalm….

  39. Krister – det är uppenbart att du jobbar åt SL. Så akroc det i din signatur. Nej 55 an är inte kvar. den kommer gå från tanto( 43-har bytt namn på söder) och hur många bor där jmf med Sofia?? Hur kommer det sig att så många busslinjer börjar gå mot era garage- ni som jobbar där – bor också där? Sluta säg att 55an är kvar för den har fått 43ans dragning på söder och går inte till humlegården el östermalms ip längre? Eller?

  40. Krister – det är uppenbart att du jobbar åt SL. Så akroc det i din signatur. Nej 55 an är inte kvar. den kommer gå från tanto( 43-har bytt namn på söder) och hur många bor där jmf med Sofia?? Hur kommer det sig att så många busslinjer börjar gå mot era garage- ni som jobbar där – bor också där? ? 43-anhar bytt namnpå söder och går inte till humlegården el östermalms ip längre? Eller?

  41. Att: Trafiknämnden, Stockholms Län

    Hej.

    Läser med bestörtning att inga ändringar kommer att ske i bussnätet!!! Dock, än finns det hopp.

    Kristoffer Tamsons ställer en fråga i Mitt i Kungsholmen tisdag den 19 maj:

    ’Mötte förändringen behoven och de resandeströmmar som finns? Det är viktigt att man inte ristar tidtabeller och busslinjer i sten’. Som svar på frågan måste det bli ett rungande NEJ från alla Nedre Kungsholmens resenärer, som blir av med sin trotjänare buss 52. Det behövs ingen utvärdering om ett år för att besvara den frågan. Spaltmeter och många insändare har redan skrivits om detta och de olägenheter förändringen medför i form av bussbyte på trånga trottoarer utan busskur, vilket absolut inte förhöjer, utan helt klart fördröjer genomströmningen – och förlänger restiden!.

    Det är ofattbart att planerarna på Keolis inte begriper att den lilla föreslagna omläggningen av de två parallella busslinjerna 54 och 61 mellan Fridhemsplan och Kungsholms torg skulle gagna alla, resenärer såväl som SL.
    Vårt krav är att buss 54 ska svänga S:t Eriksgatan ner och köra Pontonjärsgatan fram och vidare till stan, dit absolut merparten av resenärerna har ärenden – till Serafens husläkare och barnavårdscentral, till Pilträdet med äldreverksamhet, till Centralen, till Sergels Torg, Kungsträdgården och Nybroplan. Buss 61 ska åka från Fridhemsplan och Hantverkargatan rakt ner och vidare över Barnhusbron till Odenplan (som tidigare buss 40). Hur enkelt som helst!

    Keolis har föreslagit att resenärerna ska ta sig upp för långa branta backar till Hantverkargatan, men här har en sak inte beaktas, nämligen att det blir fullständigt kaos längst upp på Hantverkargatan när ’bazaren’ rivs och höghus ska byggas. Det blir än svårare, kanske helt omöjligt, att ta sig dit från Nedre Kungsholmen, för de som orkar gå i backar, men många orkar inte.
    En ytterligare försämring är att hållplatserna för buss 3 vid Polhemsgatan och Kungsholms torg dras in.

    Keolis lovar SL en ökning av antalet resenärer med 20%, jag tror det blir motsatsen. Om det blir så krångligt att ta sig till en buss och sedan vara tvungen att byta halvvägs, så planerar man sina ärenden och åker kanske inte ’i onödan’, i värsta fall stannar man hemma, eller tar taxi.

    Jag åkte hem med buss 52 i dag på eftm. från Åhléns, bussen var full med +65-plussare, många hade handlat och satt med skrymmande paket, själv hade jag två stora kassor med växter från Hötorget, vid Centralen steg det på resenärer med resväskor. Alla åkte vidare till Nedre Kungsholmen. Det är helt absurt om alla i bussen ska kliva av vid Kungsholms torg för att invänta en annan buss.

    Vad är problemet för Keolis och SL? De behöver verkligen vara rädda om sitt redan skamfilade rykte och försöka bättre på sin dåliga image. Nu har de chansen. Till råga på allt så höjs också biljettpriserna.
    Avsikten med hela denna förändring har förhoppningsvis aldrig varit att FÖRSÄMRA för resenärerna, men så ser det ut i verkligheten. Vi resenärer borde ha något att säga till om, då vi ju är medfinansiärer till SL.

  42. Jag bor på Linnégatan 98 och tycker att det är oerhört beklagligt att man har dragit in och flyttat buss 56. När man ska till Stureplan, Östermalmstorg, Kungsgatan och Hötorget så måste man ta en ordentlig omväg och gå från Nybroplan eller ta bussen till T-centralen och sen åka tunnelbana. Det går alltså ingen buss alls längs hela Linnégatan och ska man till Linnegatans lägre nummer får man gå 15-25 minuter, finns inget bättre alternativ nu. Detta sänker standarden mycket för oss som bor här. Det är bara att titta på linjekartan, numera är det en stor fläck i mitten av Östermalm där 56an gick! Oerhört beklagligt !!

  43. Krister, fantastiskt fint av dig att orka med alla inlägg, trots total nollkoll i så många fall. Alla vi som talar om att situationen med omläggningarna har gjort om inte allt så väldigt mycket till det sämre, menar att det faktiskt är så, medan din ståndpunkt är mer av en infantil karaktär än en saklig. M a o, släpp detta nu. Antingen har man koll och får med sig massan med hjälp av detta, eller så pladdrar man bara på som du gör för att man inte verkar ha mycket bättre för sig, uppenbarligen, och som ju inte är till någon hjälp alls för oss som faktiskt ÄR drabbade. Tack Nicklas för dina tappra och idoga försök att både avslöja om han är sl rep och läxa honom i politikens värld. Hedervärt att du lyckades bita dig i tungan så pass många gånger som det såklart innebar, trots lama mothugg och försök från Ks sida. Synd att inte SL/Keolis har en RIKTIG rep då man låter uppföra en chat, d e ju liksom d som är grejen med prylen med en chat, fyi… Heja Nicklas! Bu för SL och Keilos (Krister?) för er lama uppföljning!

    • Områden där många reser har fått fler turer områden med färre resande har fått lite sämre.

      • Lite sämre… Vi som bor i Fredhäll har fått fullsmockade bussar som går 4 gånger i timmen… Som inte sällan är försenade.. Vilket betyder att jag/ vi får stå där i en halvtimme .. Tycker att vi borde få rabatterade resor med SL

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)