Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med tillfällig chef för Trafikverket

Torbjörn Suneson. Foto: Trafikverket.

Torbjörn Suneson. Foto: Trafikverket.

Regeringen har utsett Torbjörn Suneson till tillförordad generaldirektör för Trafikverket. Han tar över efter Gunnar Malm som nu lämnar verket. Suneson är idag senior rådgivare till verket.

– Jag är nöjd med att vi nu har en tillförordnad generaldirektör för Trafikverket på plats, då Gunnar Malm lämnar posten den 28 februari. Det gör att vi i lugn och ro kan arbeta för att så snart som möjligt utse en ordinarie. Posten som generaldirektör för Trafikverket är central för regeringen och för transportsektorn. Det är viktigt att den person som regeringen slutligen utser har alla de kvalifikationer som krävs för uppgiften.

– Rekryteringsprocessen är inne i ett avgörande skede, men det är en process som måste få ta tid. Tills vi är ända framme känns det bra att Torbjörn Suneson leder verksamheten. Han har lång erfarenhet inom transportområdet och har haft flera ledande positioner på Trafikverket och tidigare Vägverket. Torbjörn har också en mycket god förankring inom myndigheten och är en välkänd och respekterad person i branschen, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

Share Dela

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Förhoppningsvis leder det till att Trafikverket slutar vara kraftigt EMOT allt vad ”miljö” heter, i strid mot vad Regeringar och Riksdag har beslutat… Både den förra regeringen och nuvarande regering har utrett ”fossilfri fordonsflotta”, men Trafikverket (miljöchef Lars E. Nilsson och handläggaren Magnus Lindgren) har i utskick till alla i entreprenadbranschen förklarat att om man kör sin maskin i byggen av vägar och järnvägar, så ska man ”av miljöskäl” använda ”dieseldrivmedel” av miljöklass 1. Då man tittar i Drivmedelslagen §2 definitioner av ”dieseldrivmedel” och av ”alternativa dieseldrivmedel”, samt i §8 till §10, så framgår det tydligt, att man avser råoljebaserade dieseldrivmedel enligt §8… Det bekräftar dessa båda herrar även skriftligt i epost… Så fastän ”alternativa deiseldrivmedel” ej framställda ur råolja, i form av ultra-rena, syntetiska dieseldrivmedel enligt §15 i Drivmedelslagen redan har används i stor skala med framgång i bygget av tunnlar i Hallandsåsen, i Malmö och i Stockholm (projekt Citybanan), så ska Trafikverket försöka stoppa det…

  2. Jag tog upp med Trafikverkets s.k. ”Miljöstrateg” Anna-Klara Josefsson om att det är olämpligt att spränga tunnlar med en blandning av konstgödsel och giftig, råoljebaserad dieselolja eller lätt eldningsolja för ca ett år sedan. Rörligt grundvatten blir nersmutsat. Den perfekta explosionen har ännu inte skapats. Rester av sprängämnena blir kvar. Hon var TOTALT OINTRESSERAD !!!!!! Hon tyckte att det räckte med att den lilla sprängkapseln som startar detonationen är fri från tungmetaller… Den utgör väl några miljondelar av sprängämnets totala vikt…

    Miljöfientligheten inom Trarikverket har gått mycket långt, när t.o.m. de som är anställda för att ta framlångsiktiga strategier för miljöarbetet inom Trafkverket är fullständigt ointresserade av ny miljöteknik… Det är mycket enkelt för Trafikverket att ställa som krav på de företag som levererar emulsions-sprängämnen till spängningar av berg för tunnlar, vägar, järnvägar, m.m. att de får inte använda giftig, råoljebaserad lätt eldningsolja. De ska använda ultrarena, syntetiska, icke giftiga oljor istället. Oljor som inte är framställda från råolja. Det kräver väl något / några telefonsamtal + möten. Men det gör Trafikverket inte… Man ignorerar fullständigt nyutvecklad miljöteknik… Så ”Miljövänlig” är den svenska staten, som ska ”gå före” i miljöarbetet, och ”visa upp ett gott miljöledarskap”. Så brukar det heta…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)