Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu bekräftas SL:s nödbroms – stora nerskärningar väntar

Kännbara nerdragningar och högre biljettpriser väntar kollektivtrafiken i Storstockholm. Bussturerna ska bli glesare, linjer läggas ner och investeringar skärs bort. Foto: Ulo Maasing.

Kännbara nerdragningar och högre biljettpriser väntar kollektivtrafiken i Storstockholm. Bussturerna ska bli glesare, linjer läggas ner och investeringar skärs bort. Foto: Ulo Maasing.

Utan att precisera sig i detalj bekräftar nu trafiklandstingsrådet i Stockholms län, Kristoffer Tamsons(M) att SL tvingas dra i nödbromsen. Dyrare månadskort, investeringar bantas eller stoppas helt samtidigt som glesare trafik väntar invånarna i Stockholms län.

Bussmagasinet.se kunde nyligen avslöja att SL (Storstockholms Lokaltrafik, dvs Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting) planerade att ta upp förhandlingar med bussoperatörerna om kraftiga nerskärningar i busstrafiken i Storstockholm.

Bland annat vill SL att Arriva, som kör det mesta av trafiken i norra Storstockholm, ska kapa trafik för ytterligare 100 miljoner. Detta trots att Arriva i december gjorde kraftiga nerskärningar för att rädda sin egen svaga ekonomi – nerskärningar som har mötts av stora protester från såväl kommunpolitiker som boende i norra Storstockholm.

I en intervju i Svenska Dagbladet bekräftar nu Kristoffer Tamsons att tuffa åtstramningar väntar för resenärerna i Storstockholm.

Under de senaste åren har kostnaderna skenat. Ökningstakten borde ha legat på 3 – 3,5 procent om året men har istället blivit 4-4,5 procent per år.

Varje procentenhet extra innebär ökade kostnader med 200 miljoner om året.

– Jag tänker vara en vakthund när det gäller kostnaderna. Det är den absolut viktigaste frågan just nu, säger Kristoffer Tamsons till SvD.

Han aviserar också höjda biljettpriser redan efter sommaren. I första hand kommer SL-kortet att höjas från dagens 790 kronor i månaden till ett ännu inte fastställt pris.

– Det kan bli en större höjning eller flera små höjningar utslaget över flera år, säger Tamsons till SvD.

Glesare busstrafik och troligen indragna busslinjer finns också med i bilden.

– Exempelvis finns det ett antal parallella busslinjer längs tvärbanan. De kan nog dras in.

Tamsons aviserar också minskade investeringar under åren 2015 – 2019, från 34,7 till 28,8 miljarder.

På Svenska Dagbladets fråga om Tamsons företrädare, spårvägslobbyisten Christer G Wennerholm (M) borde ha agerat tidigare när det gäller kostnadsutvecklingen svarar Tamsons:

– Det finns ett politiskt ansvar, men jag vill inte peka finger.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Jag är inte förvånad… SL har ju satsat på så dyr teknik som möjligt i många år… I strid mot Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) där det tydligt står att man ska vara kostnadseffektiv i 1:a hand.

    Även om SL vill att bussarna ska köras på biodrivmedel; Varför välja dyra gasbussar och ännu dyrare, törstigare tanolbussar, då man kan satsa på att vanliga dieselbussar körs på bio-syntetiska dieseldrivmedel till standard dieselmotorer, s.k. HVO?

    Även om SL vill att en viss andel av kollektivtrafiken ska drivas på miljövänlig el; Varför satsa på dyra spår + spårvagnar, då man kan satsa på de betydligt billigare diesel-el-plugin-bussar, som Volvo har utvecklat och säljer i flera länder? Och/eller andra elbussar. Många företag levererar elbussar idag.

    Med tanke på att resten av Stockholm har fungerande el; Varför har pendeltåg ständigt problem med; Nedriven kontaktledning, växelfel, signalfel, utan el pga nerblåsta ledningar, blixtnedslag, m.m. Förutom att man har problem med lövfällning på hösten…

    För Wennergren(M) var tydligen byggen av spårväg + spårvagn viktigare än allt annat… Viktigare än att följa Lagen (LOU)… Men är man politiker, så behöver man visst inte följa lagen, eller?

    • Håller helt med. Wennerholm & co har i princip krossat SLs ekonomi. Nu får länsinnevånarna betala kalaset. Forskare har kommit med förslag och kritik. Revisorer har varnat. Nu får vi sämre service för högre biljettpris.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)