Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt försäljningsrekord för Solaris

Solaris räknar med att i år producera 300 exemplar av nya Urbino. Man kommer också att lansera en ny midibuss med premiär på BusWorld i Kortrijk. Foto: Ulo Maasing.

Solaris räknar med att i år producera 300 exemplar av nya Urbino. Man kommer också att lansera en ny midibuss med premiär på BusWorld i Kortrijk. Foto: Ulo Maasing.

Buss- och spårvagnstillverkaren Solaris noterade i fjol nytt försäljningsrekord med 1380 sålda bussar. Därmed slog man det tidigare rekordet på 1302 bussar och spårvagnar. Huvuddelen, 80 procent, av Solaris´ produktion säljs på export. I Polen sålde företaget 280 fordon och är därmed marknadsledare när det gäller låggolvsbussar för stadstrafik. Som privat aktiebolag redovisar inte Solaris några finansiella siffror.

Tyskland är alltjämt den största utlandsmarknaden för Solaris med 197 sålda enheter i fjol. Dit gick också den 10 000:e Solarisbussen.

Solaris bygger just nu ut sin anläggning i Bolechowo, bland annat med en ny produktionshall.

– Den nya hallen kommer att användas för tillverkning av vår helt nya generation av lätta stadsbussar, säger Dariusz Michalak, vice vd för Solaris.

Under året räknar Solaris med att tillverka 300 bussar i den nya generationen av stadsbussen Urbino. Nästa år ska nya Urbino helt ersätta den nuvarande Urbino.

Under det gångna året fick Solaris också beställningar på 36 batteribussar.

I år räknar företaget med att presentera sin försa dubbelledade, 24 meter långa elbuss som dessutom är utrustad med bränsleceller. Solaris kommer under året också att lansera en midibuss, främst med sikte på skolbussmarknaden. Bussen får sin premiär på BusWorld i Kortrijk i höst.

Här är Solaris´ försäljning 2014, land för land:
Polen 280
Tyskland 197
Bulgarien 146
Tjeckien 128
Italien 102
Turkiet 100
Sverige 63
Norge 60
Lettland 60
Rumänien 57
Schweiz 49
Danmark 34
Israel 34
Litauen 19
Österrike 15
Spanien 11
Slovakien 10
Finland 10
Frankrike 4
Kroatien 1

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)