Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Obegriplig lobbyingkampanj från Kommunal

Peter Jeppsson, vd för Sveriges Bussföretag och TransportGruppen. Foto: Paul Quant.

Peter Jeppsson, vd för Sveriges Bussföretag och TransportGruppen. Foto: Paul Quant.

Frågan om personalövertagande i samband med upphandlingar hanteras inom ramen för kollektivavtalsförhandlingar. Kommunals krav att ett företag ska lämna anbud utan att ha kunskap är svårbegripligt. Det skriver Peter Jeppsson, vd för Sveriges Bussföretag och TransportGruppen i en replik på Daniel Hermanssons debattinlägg här på bussmagasinet.se

Daniel Hermansson, Kommunal, skriver i Bussmagasinet om att personalövertagande bör krävas i samband med upphandling av busstrafik. En fråga som diskuterats och diskuteras flitigt i branschen. Faktum är att frågan – som brukligt är på svensk arbetsmarknad – hanteras inom ramen för kollektivavtalsförhandlingar.

Under förhandlingarna 2013 kom Bussarbetsgivarna och Kommunal överens om att undersöka hur känslan av trygghet i samband med upphandling kan öka.

Mot den bakgrunden är Kommunals lobbyingkampanj mot kollektivtrafikmyndigheterna märklig, men också skadlig. Det är ett problem när en av parterna lämnar den svenska arbetsmarknadsmodellen för att istället driva sina krav politiskt. Kollektivavtalen blir mindre värda om parterna genom lobbying ser till att villkoren förändras under avtalsperioden.

Bussföraryrket är bland de tryggaste jobb man kan välja. Kommunals återkommande slagord om oron i branschen blir inte sanna för att de upprepas. Utbildade chaufförer är i det närmaste garanterad ett jobb eftersom efterfrågan är stor.

Det bolag som vinner en upphandling kan bara klara sitt personalbehov genom att anställa från den part som förlorat avtalet. Chaufförer som byter arbetsgivare behåller också tariffer och löneläge. Därtill är avtalsperioderna långa, i regel åtta till tolv år. Det innebär en anställningstrygghet som få branscher kan matcha.

Kommunals krav – att ett företag ska lämna anbud utan att ha kunskap om personalen – är svårbegripligt. Utöver svårigheten att kunna lämna anbud i ett sådant system skulle det också innebära att det vinnande företaget kan tvingas säga upp egen personal, med vilkas hjälp anbudet vunnits, för att istället ge plats åt det förlorande bolagets.

Hermansson skriver också att bussförare inte kan få banklån på grund av upphandlingarna. Här skulle vi gärna se exempel. Såvitt vi vet kontrollerar banken huruvida inkomsten är tillräcklig, oftast att anställningen är fast samt om det finns betalningsanmärkningar.

Om kraven nu utökats till att omfatta livstidsgaranterade anställningar är vi beredda att uppvakta bankerna tillsammans med Kommunal för att visa att bussföraryrket är tryggt även om det händer att förare byter jobb, operatörer byts ut och till och med ibland går i konkurs.

Kommunals lobbyingkampanj blir inte mer begriplig när man studerar den juridiska grunden för kraven. Vi har låtit oberoende upphandlingsexperter undersöka frågan. Den utredning som presenterades för oss i slutet av förra året visar att krav på personalövertagande vid upphandlingar inte bara är olämplig utan också strider mot gällande lagstiftning.

Jobben i bussbranschen är redan idag trygga, men vi fortsätter gärna samarbetet med Kommunal för att göra villkoren för såväl anställda som arbetsgivare ännu bättre. Detta arbete bör dock ske, som seden är på svensk arbetsmarknad, genom förhandling och dialog mellan parterna, och inte genom att tvinga in olagliga villkor i upphandlingarna.

 Peter Jeppsson
vd Sveriges Bussföretag och TransportGruppen

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)