Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad trafiksäkerhet genom molnet när fordon talar med varandra

Volvo, Trafikverket och norska Statens Vegvesen går nu igång i stor skala med ett projekt där fordon automatiskt varnar för halka och andra hinder. Informationen går via molnet även till väghållare. Bild: Volvo Cars.

Volvo, Trafikverket och norska Statens Vegvesen går nu igång i stor skala med ett projekt där fordon automatiskt varnar för halka och andra hinder. Informationen går via molnet även till väghållare. Bild: Volvo Cars.

Volvo Cars, dvs Volvos personbilsverksamhet, kommer nu att i samarbete med Trafikverket och norska Statens Vegvesen satsa på ett storskaligt utvecklingsprojekt för ökad trafiksäkerhet via molnet. Projektet går ut på att fordon automatiskt delar med sig information om olika vägförhållanden vid halt väglag.

Projektet inleddes i liten skala häromåret. De ursprungliga 20 testbilarna ska nu utökas till en flotta på 1000 bilar. Om några få år räknar Volvo med att tekniken kommer att vara tillgänglig för företagets kunder.

Via molnet varnar fordon som är utrustade med tekniken automatiskt varandra för halka. Informationen skickas också väghållare som får veta var man behöver sätta in halkbekämpning. Tekniken kompletterar befintliga mätstationer längs vägarna.

– Vi har utvecklat ett varningssystem för hala vägbanor, som varnar förare om isiga vägsträckor och bidrar till att effektivisera vinterväghållningen. Vi har också lagt till en varning för varningsblinkers som informerar andra förare om ett fordon i samma område har påslagna varningsblinkers. Dessa första två funktioner ger oss en bra plattform för utveckling av ytterligare säkerhetsfunktioner. Det här är bara början, säger Erik Israelsson, Project Leader Cooperative ITS (Intelligent Transport System) på Volvo Cars.

När Volvo nu utökar testflottan från 20 till 1000 fordon utökar man också testområdet till att inkludera två stora skandinaviska städer: Göteborg och Oslo. Dessa två åtgärder kommer, menar man på Volvo, att resultera i en mer komplett bild av hur systemet fungerar under verkliga vintervägförhållanden.

– I framtiden kommer vi att få se ett utökat utbyte av viktig information mellan fordon, säger Erik Israelsson.

– Det finns en ansenlig potential inom det här området, med säkrare trafik, bekvämare körning och ett förbättrat trafikflöde.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)