Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Starka reaktioner på SL:s nödbroms

Professor Jonas Eliasson, KTH: "Jag är förbluffad". Foto: Ulo Maasing.

Professor Jonas Eliasson, KTH: ”Jag är förbluffad”. Foto: Ulo Maasing.

Reaktionerna på de planerade prishöjningar och nerdragningar i SL-trafiken som vi tidigare rapporterat om är starka. SL svarar för mer än hälften av landets kollektivtrafik. En av landets tyngsta trafikforskare, KTH-professorn Jonas Eliasson, säger sig vara förbluffad över läget.

– Jag är faktiskt förbluffad, det jag slås av är att skillnaden mellan resandeökningen och intäktsökningen. Efterfrågan ökar utan att intäkterna ökar, man säljer alltså fler prylar utan att få mer betalt för dem, säger han till SvD.

SL:s vd Anders Lindström skyller däremot den ekonomiska krisen på vad han kallar ändrade resmönster, samtidigt som han bekräftar att hans egen organisation har misslyckats att hålla ställningarna på marknaden:

– I dag är det fler som åker bil och cykel, det är ett ändrat resan- de där vi sett att fler i högre grad väljer att resa till rabatterade priser. Det är en politisk knut hur man ska få fler att välja kollektivtrafiken framför bilen, säger han.

Redan för flera år sedan varnade landstingsrevisorerna i Stockholms läns landsting för hur SL skötte sin ekonomi, både när det gäller drift och investeringar. Revisorerna förde fram hård kritik på en lång rad punkter:

SL kritiserades för att ha dålig kostnadskontroll, för att planera stora infrastrukturinvesteringar utan att ha full ekonomisk täckning för dem, man hade dålig koll på sina egna leverantörer och var dålig på att budgetera de framtida kostnader som skulle följa med panerade investeringar.

Den kritiken viftades undan av dåvarande trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm(M) och Anders Lindström.

Även från den politiska oppositionen i Stockholms läns landsting är kritiken hård.

– Inför valet sa Alliansen till väljarna att man både kunde bygga förbifarten och satsa på mer kollektivtrafik. Mindre än ett halvår senare ser vi att det löftet inte håller.

– Det är bra att Alliansen äntligen berättar hur det ligger till och att vi nu ser hur deras politik straffar resenärerna. Det enda de har att erbjuda resenärerna är dyrare resor, färre avgångar och inställda satsningar för framtiden, säger Malin Karlsson, vice gruppledare och trafiktalesperson (MP) i Stockholms läns landsting.

– Man skickar en nota till resenärerna som inte löser problemen, säger oppositionslandstingsrådet Nanna Wikholm(S).

Läs även: Stora nerskärningar hotar i SL-trafiken och Nu bekräftas SL:s nödbroms

Share Dela

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. Största orsaken är nog att man inte riktigt tänkt igenom hela kedjan.
    Vid införandet av kontantlösa resor där man bara kan betala med specialkort eller app, hur gör man om det inte finns något försäljningsställe för biljetter?
    Visst, i stan är de ganska många, men ute på landet är det nästan omöjligt att köpa ett kort. Hur gör sällanresenären som tidigare tog bussen när bilen var trasig eller upptagen? Förr gick man till hållplatsen, köpte en biljett och åkte.
    Nu får man inte följa med utan antingen åker svart, om det ens är möjligt, eller hittar annat sätt att ta sig fram.
    Varför kan man inte betala med vanligt kreditkort?
    I och med låggolvbussarna så har man förlorat en del utrymme för passagerarna vilket betyder fler bussar för att transportera samma antal personer.
    För höga krav på fordonen och för låg nyttjandeålder bidrar också till ökade kostnader.
    Investeringar i tunnelbana kostar stora pengar. Spårvagn och buss kan ge för pengarna i slutänden.

  2. Det finns många orsaker varför intäkterna minskar för SL. Dels har vi det rena fusket med falska SMSbiljetter och plankningar som ökat enormt. (Jag jobbar i trafiken och ser vad som händer). Sen har vi reskassan är resande har liten eller obefintlig kontroll över hur mycket som finns kvar på kontot. Bussförare kan inte lämna barn eller gamla människor i minusgrader på kvällen där det inte finns möjligheter att ladda kortet. I busiga förorter kliver folk helt enkelt på bussen utan att betala. På grund av misshadelsfall har skyddstopp mot att begära biljett inträtt (arbetsmiljöverket och facket). De som vill åker gratis. Brist på biljettkontroller av SL och entreprenörerna. Senaste halvåret har dett börjat kontrolleras. Åren innan var det i pricip aldrig kontroll på bussarna. Spärrarna i tunnelbanan eller på pendelstågstationerna är väldigt lätta att komma igenom. Det räcker att en person promenerar en halvmeter från den betalande genom spärren. Ofta köper folk biljetter för en zon när de passerar flera zoner på resan.
    Det moderata styret i SL må ha goda intentioner. Men de har inte kunskap eller erfarenhet av hur kollektivtrafik fungerar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)