Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stora nerskärningar hotar i SL-trafiken

Stora nerdragningar hotar busstrafiken i Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

Stora nerdragningar hotar busstrafiken i Storstockholm. Foto: Ulo Maasing.

Stora nerskärningar hotar busstrafiken i Storstockholm, erfar bussmagasinet.se. Storstockholms Lokaltrafik (SL), dvs Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, brottas med stora ekonomiska problem efter åtta år med Christer G Wennerholm(M) som trafiklandstingsråd och politiskt ansvarig för drygt hälften av Sveriges kollektivtrafik. Bland annat har spårsatsningar gjort djupa hål i SL:s ekonomi, hål som bussresenärerna nu riskerar att få vara med och täppa till.

Enligt uppgifter till bussmagasinet.se kan det bli aktuellt med nerskärningar för flera hundra miljoner kronor. Enligt våra källor vill SL banta cirka 100 miljoner kronor i den trafik som Arriva kör och omkring 50 miljoner i Nobinas trafik. För Keolis del handlar det om ett belopp mellan dessa två operatörer.

En pikant detalj är att SL samtidigt vill lägga 40 miljoner på en utredning om att göra om stombuss 4 i Stockholm till spårväg.

Nerskärningar i Arrivas trafik är opinionsmässigt mycket känsligt. Arriva gjorde vid tidtabellsskiftet stora nerdragningar i busstrafiken i norra Storstockholm med hänvisning till att resandet inte hade ökat som man hade räknat med. Detta förklaras sannolikt till stor del av den katastrofala trafikstarten för Arrivas del.

Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef vid Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting. Foto: Andreas Lundberg.

Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef vid Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting. Foto: Andreas Lundberg.

På bussmagasinets direkta fråga om storleken, bland annat 100 miljoner för Arrivas del, på neddragningarna svarar Trafikförvaltningens kommunikationschef Suss Forssman Thullberg kortfattat:

– Det finns ett behov av kostnadsminskningar.

På vår fråga varför trafikförvaltningen i så fall vill skära på busstrafiken och om det är för att klara investeringar i spårtrafik svarar Suss Forssman Thullberg:

– Den budget för 2015 som landstingsfullmäktige antagit ställer krav på effektiviseringar, omstruktureringar och neddragningar i trafikförvaltningens verksamhet. Sådana neddragningar kommer sannolikt att påverka trafikutbudet.

– Den exakta omfattningen av eventuella neddragningar är inte fastställd ännu, och därmed inte heller vilka trafikslag som kan komma att beröras. Nästa steg i en besparingsprocess är förhandlingar med respektive entreprenör för att undersöka om möjlighet till neddragningar finns och i så fall vilka konsekvenserna skulle bli.

Hon uppger att ”ambitionen är att den negativa påverkan på resenärerna ska bli så liten som möjligt” och hoppas att nerdragningar i trafiken inte ska göra att SL förlorar kunder.

– Vår förhoppning är att de neddragningar vi kan tvingas göra för att nå en budget i balans inte ska påverka resandet negativt, dvs minska antalet betalande resenärer.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

4 kommentarer »

  1. Det har inte kommit i åtanke att det är de många bussprojekten som kostar pengar?
    Det är inte bara ett experiment med drivmedel som genomförts utan under årens lopp ett stort antal.
    Det vettigaste är väl det senaste att driva med el men varför då inte gå direkt till trådbuss?
    Skall bussen ha batterier ombord blir den tung, tar färre passagerare och sliter mer på gatunätet. Med trådbuss slipper man sådant, släpper tillbaka bromsenergi som andra bussar kan använda. Med små batterier kan man förflytta sig kortare sträckor utan tråd.

    Men, buss är inte spårvagn och kan aldrig mäta sig i komfort, hastighet och utnyttjande av gaturummet.
    Spårvagn är bäst på stomlinjerna, trådbuss på de lite mindre linjerna och elbuss på de trafiksvaga.
    Bäst alternativ där det gör bäst nytta.

    Hade inte SL experiminterat så mycket hade vi haft ett utbyggt spårnät och trådbussar utan att minska trafikutbudet.

    • Det är bättre att höja Landstingsskatten än höja biljettpriset

  2. Jag undrar varför ingen tar tag i den alltid lika chockerande nyheten att nybygge spårväg i Stockholm alltid verkar kosta 3-4 gånger så mycket som samma antal meter nybygge av samma slags spårväg i Norrköping.
    Jag instämmer även med Per Lind om drivmedelsexperimenten. Hur mycket har inte det hemska rapsbränslet RME kostat oss resenärer i förseningar och haverier nu?

Trackbacks

  1. Underbemannat SL ska jaga fuskare för att lösa krisen - Newsradar.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)