Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bullrande bussar bekymmer i Helsingborg

461 synpunkter och förslag kom in när Helsingborgs stad, Skånetrafiken och Nobina genomförde en trafikdialog i stadsdelen Mariastaden. Foto: Helsingborgs stad.

461 synpunkter och förslag kom in när Helsingborgs stad, Skånetrafiken och Nobina genomförde en trafikdialog i stadsdelen Mariastaden. Foto: Helsingborgs stad.

Buller från bussar var ett problem som många hade synpunkter på i den trafikdialog som tidigare i år genomfördes i Mariastaden i Helsingborg. Det var stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg som tillsammans med Skånetrafiken och bussoperatören Nobina gav sig ut för att samla in synpunkter på trafikmiljön i stadsdelen Mariastaden.

Under ett välbesökt dialogmöte och via en webbenkät fick boende i stadsdelen lämna synpunkter, idéer och förslag. Cirka 350 deltagare engagerade sig i dialogen och sammanlagt lämnades 461 synpunkter, idéer och förslag som nu har bearbetats.

Många har haft synpunkter på buller från bussar på en av gatorna i området, Kungshultsvägen och på trafiksituationen på Mariehällsvägen som är en annan av gatorna i Mariastaden. För att åtgärda bullret ska busslinje 3 och 98 från och med juni månad få en ny ändhållplats. Det kommer leda till att bullernivåerna sjunker på övre delen av Kungshultsvägen.

En rad andra åtgärder ska också genomföras i det åtgärdsprogram som är resultatet av dialogen.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Då skulle ni höra bullernivån på Falkenbergs gator! Där är miljön förfärlig pga lågfrekvent buller från gasbussar (M Citaro CNG). Där körs extremt tät TR-trafik även inne på smala villagator 10 m från trähusbebyggelse som inte står emot lågfrekvent buller mellan 50-300 Hz, utan tom hamnar i resonansvibration. Även centrala delen av staden har blivit mycket oattraktiv pga det ständigt pågående lågfrekventa bullret från bussarna.
    Hallandstrafiken, Nobina och intressekorrupta lokalpolitiker i skön förening är pga ett kommundelägt biogasverk för lång tid tekniskt och ekonomiskt bundna att plåga staden och förstöra livsmiljön för invånarna med detta buller.

    Se till att införa tysta elbussar snarast i stadsmiljön. De är inte alls bara på experimentstadiet som felaktigt påstås i Helsingborgsbroschyren.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)