Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Chefsbomb i Volvo: Scaniachefen tar över som koncernchef för AB Volvo

Martin Lundstedt, idag vd och koncernchef för Scania tar sensationellt över som vd och koncernchef på AB Volvo. Foto: Göran Wik.

Martin Lundstedt, idag vd och koncernchef för Scania tar sensationellt över som vd och koncernchef på AB Volvo. Foto: Göran Wik.

Närmast sensationellt meddelade Volvo på onsdagsmorgonen att Martin Lundstedt, vd och koncernchef på Scania, har utsetts till vd och koncernchef för AB Volvo. Martin Lundstedt tillträder sin nya tjänst i oktober. Han tar över från Olof Persson som lämnar sin post med omedelbar verkan. Jan Gurander, koncernens finanschef, går in som tillförordnad vd och koncernchef under övergångsperioden.

Olof Persson har lett Volvokoncernen under knappt fyra år.

Styrelseordföranden Carl-Henric Svanberg har i ett pressmeddelande enbart positiva saker att säga om Persson.

– Olof Persson har med energi och beslutsamhet genomfört ett omfattande förändringsarbete inom Volvokoncernen.

AB Volvos vd och koncernchef Olof Persson går på direkten. Foto: Ulo Maasing.

AB Volvos vd och koncernchef Olof Persson går på direkten. Foto: Ulo Maasing.

– Han har fokuserat Volvo på kommersiella fordon och sålt verksamheter och tillgångar som inte tillhört kärnaffären till ett värde av drygt 20 miljarder kronor.

– Han har infört en funktionell organisation och banat väg för kostnadsbesparingar som förväntas uppgå till 10 miljarder kronor. Han har också slutit samarbetsavtalet med en av Kinas största lastbilstillverkare, Dongfeng och lett företaget under den största produktförnyelsen i koncernens historia. Idag är Volvokoncernen betydligt bättre positionerad för att ta ledarskapet i vår industri.

– Efter tre år av fokus på produktförnyelse, intern effektivitet och omstrukturering går Volvokoncernen nu gradvis in i en ny fas med ett större fokus på tillväxt och ökande lönsamhet. Det ska vi nå genom att bygga vidare på våra ledande varumärken, starka tillgångar, och engagerade och kompetenta medarbetare världen över, säger Svanberg.

På Volvo AB:s presskonferens på onsdagsmorgonen betonade Carl-Henric Svanberg att det inte förelåg någon konflikt mellan styrelsen och Olof Persson.  Svanberg betonade Olof Perssons arbete med att skära Volvos AB:s kostnader.

– När han började för snart fyra år sedan hade Volvo AB sämre lönsamhet och högre kostnader än konkurrenterna. Men nu går vi in i en ny fas. Man kan inte bli världsledande enbart genom att skära kostnader utan behövde nu en vd med mycket lång erfarenhet av fordonsindustrin, framhöll Svanberg.

Fakta om Martin Lundstedtl

Född 1967
Civilingenjör, Chalmers Tekniska Högskola
1995 projektledare Scania do Brasil
1996 chef Industrial Engineering, Scania Engine Production
1997 produktionschef, Scania Engine Production
1999 chef för motorutveckling
2001 vd för Scanias produktionsanläggning i Angers, Frankrike.
2005 chef för produktmarknadsföring och ledamot av koncernledningen
2006 chef för lastbilsverksamheten
2007 chef för Franchise and Factory Sales
2012 vd och koncernchef Scania
Gift, två barn

Samtidigt som AB Volvo meddelade om förändringarna på chefsposten tidigarelade man sin delårsrapport för första kvartalet. Där konstaterade man bland annat att orderingången på lastbilar steg med tre procent, medan orderingången på anläggningsmaskiner minskade med 25 procent.

– Volvo Bussar redovisar ett rörelseresultat på 68 miljoner kronor under det första kvartalet. Leveranserna av bussar var elva procent lägre än samma period i fjol, men orderingången gick upp med 53 procent, inte minst genom en stark utveckling på den nordamerikanska marknaden, förklarade Jan Gurander på AB Volvos press- och analytikerkonferens på onsdagsmorgonen.

Han lyfte också fram en ändrad produktmix i bussverksamheten som en viktig förklaring till att Volvo Bussar har gått från röda till svarta siffror under det första kvartalet.

– Tidigare sålde vi många chassier,  nu har vi i hög grad gått över till kompletta bussar, sa Gurander.

– Under det första kvartalet 2015 fortsatte effekterna av Volvokoncernens strategiska effektiviseringsprogram att ge resultat. Inom flera delar av koncernen förbättrades marginalerna trots en negativ marknadsmix med kraftigt vikande volymer i Brasilien för lastbilar och i Kina för anläggningsmaskiner, heter det i kvartalsrapporten.

Före skatt redovisar Volvo för årets första kvartal en vinst på 5 967 miljoner kronor, vilket kan jämföras med vinsten på 1 727 miljoner kronor under första kvartalet 2014.

Analytiker hade enligt nyhetsbyrån Reuters i genomsnitt räknat med en vinst före skatt på 4 726 miljoner kronor och ett resultat rensat före omstruktureringskostnader på 5 872 miljoner kronor.

Nettoomsättningen för kvartalet blev 74 788 miljoner kronor, mot 64 646 miljoner ett år tidigare, medan orderingången lyfte till 56 770 miljoner kronor från 55 146 miljoner kronor ett år tidigare.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)