Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Elbussar i innerstan största insatsen för Stockholmsmiljön”

Allan Larsson, tidigare finansmninister, idag engagerad i Sjöstadsföreningen och Bussplan Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Allan Larsson, tidigare finansmninister, idag engagerad i Sjöstadsföreningen och Bussplan Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

Att byta ut alla innerstadsbussar och erbjuda Stockholm en ren och tyst elbusstrafik skulle vara den enskilt största insatsen för miljön i huvudstaden. Det hävdade förre finansministern Allan Larsson vid ett seminarium på tisdagen om Stockholmstrafiken. Energiåtgången skulle minska med över 60 procent, utsläppen med mer än 90 procent, bullret skulle försvinna och samhällskostnaderna minska, framhöll Allan Larsson.

Han är idag engagerad i Sjöstadsföreningen. Det är en ideell förening i Hammarby Sjöstad i södra Stockholm med 43 bostadsrättsföreningar och bostadskvarter som medlemmar med över 4000 lägenheter.

I samband med Almedalsveckan i somras presenterade man Bussplan Stockholm med sikte på att byta ut de 330 bussar som idag kör i Stockholms innerstad mot eldrivna bussar, ett arbete som man fortsätter med även om det möter stora utmaningar. Men också politisk uppskattning.

– Ett jättepositivt initiativ. Strukturerat och ett uttryck för en vilja att göra kollektivtrafiken bättre. Sedan måste man ta hänsyn till att vi inte kan göra allt. Det kan vara klokt att låta försöket med linje 73 löpa en tid innan vi går vidare, kommenterar trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) Bussplan Stockholm för bussmagasinet.se.

Linje 73 i Stockholm är Stockholm första linje med laddhybridbussar. Bussarna körs elektriskt på huvuddelen av linjestäckningen. Trafiken invigdes, som vi tidigare rapporterat, i mars i år.

I mitten av mars invigdes Stockholms första linje med laddhybridbussar, linje 73 mellan Ropsten och Karolinska institutet. Foto: Ulo Maasing.

I mitten av mars invigdes Stockholms första linje med laddhybridbussar, linje 73 mellan Ropsten och Karolinska institutet. Foto: Ulo Maasing.

Biogas stort framsteg
Även Allan Larsson ser satsningen på linje 73 som viktig. Och han menar att en övergång till elbussar i Stockholms innerstad redan kan inledas på allvar nästa år.

– Steget från diesel till biogas i busstrafiken var ett stort framsteg. Övergången till el är nästa stora steg där man kan använda biogasen för elproduktion. För samma gasmängd som driver en biogasbuss får man el till två eller tre elbussar, sa han på seminariet om Stockholmstrafiken på tisdagen.

– Men elbussar har ett stort, ytterligare värde. El gör kollektivtrafiken mer attraktiv, slog Allan Larsson fast.

Han framhöll att Bussplan Stockholm bygger på hållbarhet: ekonomiskt, socialt och när det gäller miljö i form av minskade utsläpp och minskat buller. Hornsgatan på Södermalm är en av de Stockholmsgator som plågas av svåra luftproblem till följd av trafiken. Enligt Larsson skulle en övergång till elbussar i innerstan kunna inledas genom att man bytte ut bussarna på de linjer som trafikerar Hornsgatan till elbussar.

– Det skulle ha ett stort symbolvärde. Sedan kan övergången till en helt eldriven busspark i Stockholms innerstad ske under en tioårsperiod.

Ny aktör behövs
Allan Larsson konstaterade samtidigt att innerstadstrafiken i Stockholm nyligen har gått in i en ny, lång avtalsperiod med Keolis som den operatör som kör innerstadsbussarna. En elektrifiering à la Bussplan Stockholm skulle kräva att de bussar  som idag kör i innerstan skulle behöva bytas ut. En del av dessa faller för åldersstrecket under de kommande åren, men många är så nya att man måste hitta trafikuppgifter för dem på andra håll – en process som skulle kosta en hel del pengar.

Går det att lösa denna ekonomiska knut när SL/Stockholms läns landsting går igenom en eknomisk kris i kollektivtrafiken, samtidigt som Keolis vill ha lönsamhet i sin verksamhet?

– Ja, men det behövs en ny, oberoende aktör som äger och hyr ut bussarna till operatören, svarade Allan Larsson.

Han menar att det finns aktörer som kan ta på sig rollen som investerare, AP-fonder och andra.

– Deras första fråga är om satsningen är hållbar. Det här är ett projekt som skulle passa dem utmärkt. Vi vill etablera en tredje part som kan gå in och ge fart åt utvecklingen.

Dags för en trojka
I Almedalen i sommar räknar Allan Larsson med att intressenterna bakom Bussplan Stockholm ska kunna presentera en förstudie om hur man kan åstadkomma en stor elbussatsning genom en ny aktör.

– Förstudien ska ligga till grund för beslut. Det här ska vi göra, slog Larsson fast.

Nanna Wikholm(S), oppositionslandstingsråd i Stockholm: "Vi har goda förutsättningar". Foto: Ulo Maasing.

Nanna Wikholm(S), oppositionslandstingsråd i Stockholm: ”Vi har goda förutsättningar”. Foto: Ulo Maasing.

Han efterlyste också ett utökat samarbete mellan de nordiska huvudstäderna när det gäller elektrifiering av busstrafiken.

– Därmed kan vi i Norden leda utvecklingen och skapa en Bussplan Norden. Man arbetar även i de andra huvudstäderna med de här frågorna och ett samarbete skulle gynna alla.

– Vi har haft positiva möten med trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) i Stockholms läns landsting och trafikborgarrådet Daniel Helldén(MP) i Stockholms stad. Nu vill vi ha en trojka som arbetar med de här utvecklingsfrågorna där de två och du ingår, sa Allan Larsson och vände sig till oppositionslandstingsrådet Nanna Wikholm(S) som inte alls var avvisande till tanken.

– Vi står inför ett genombrott, men behöver en motor för att driva utvecklingen framåt. Det blir trojkans uppgift. Hade jag själv verkat i politiken idag skulle jag ha profilerat mig med de här frågorna, sa Larsson.

– Vi har goda förutsättningar, men det vore bra om vi kunde dela den ekonomiska risken med staten, svarade Nanna Wikholm.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

1 kommentar »

  1. Hej.

    Elektrifiering av kollektivtrafiken är steg i rätt riktning. På 40 och 50-talet var elektrifieringen av kollektivtrafiken i Stockholms innerstad nästan helt dominerande, med även vid denna tid miljövänliga trådbusslinjer och spårvagnar (även om man beaktar att kol och olja användes för elframställningen). Sedan dess har det bara gått bakåt och om man inte satsar på trådtekniken så kommer man bara gå i sidled då konverteringen (generering->transmission->likriktning->laddomformning->batterilagring->växelriktning->drivning) sker i så många steg att miljövinsten är tveksam, om man även räknar in de moderna batteriernas miljlöbelastning och relativt korta livslängd. De gamla trådbussarna och spårvagnarna skippade tre av stegen (laddomformning->batterilagring->växelriktning) och hade i stället direktdrivning med en liten förlust vid uppkoppling.

    Jag talade med en av teknikerna i projektet med linje 73 och han trodde personligen att batterierna måste bytas ut varje halvår pga slitage och att de inte kommer att hålla de 6 år som hade utlovats. Även om han bara skulle ha hälften rätt så visar det på problemet.

    Det hade varit bättre att satsa på ett trådbussnät, då kan man dela likriktarstationer med spårvägen och tunnelbanan. Faktum är att man bygger en ny likriktarstation i Ropsten, och den skulle kunna strömförsörja i alla fall hela vägen till Valhallavägen om linje 73 trådbussifierades. Oavsett om man sedan använder batterier eller superkondensatorer för energilagringen så skulle dessa laddas upp under färden på tråd för att sedan kunna köra utan tråd en bit. Denna kombination skulle göra att Stockholm, tillsammans med spårvägar förstås, skulle kunna ta sig upp ur dieselträsket på allvar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)