Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mässa i medvind för Tyskland

Större delen av den 24 personer starka svenska delegationen vid årets Germany Travel Mart i Erfurt och Weimar.

En del av den 24 personer starka svenska delegationen vid årets Germany Travel Mart i Erfurt och Weimar.

Dagarna innan Valborg samlades resebranschfolk från stora delar av världen i städerna Weimar och Erfurt i Tyskland. De båda städerna i delstaten Thüringen stod då värd för den tyska besöksnäringens viktigaste affärsforum, Germany Travel Mart, GTM. Årets upplaga ägde rum samtidigt som det blåser kraftig medvind för turismen till Tyskland. Den svenska delegationen på GTM var större än på länge, 24 personer, varav många från bussbranschen.

Av Ulo Maasing i Weimar (text och foto)

GTM ligger i den absoluta Europatoppen när det gäller workshops i turistnäringen, både storleksmässigt och kvalitetsmässigt. Workshopen samlar årligen omkring 1000 deltagare. I år fanns cirka 340 tyska utställare på plats från ett brett spektrum av turistnäringen: hotell, incomingföretag, lokala och regionala turistorganisationer och transportföretag.

Workshopen har de senaste åren tonat ner kringprogrammet något, från det tidigare överdådet till mera anspråkslösa kvällsarrangemang med färre tal men ändå mycket trivsel för deltagarna. Ingen i den svenska delegationen som vi talade med sörjde heller förändringen.

Erfurts berömda Krämerbrücke.

Erfurts berömda Krämerbrücke.

Att branschen är i snabb förändring framgick också på andra sätt.

Den mångåriga huvudpartnern till DZT, Lufthansa, hade i år bytts ut mot Air Berlin.

Och den snabbt växande tyska expressbussmarknaden syntes också för första gången på allvar för de utländska besökarna.

Många transfers kördes nämligen av Flixbus Mein Fernbus som med sina gröna bussar är en av de stora i branschen som avreglerades för blott två och ett halvt år sedan.

Besökare på GTM var i år omkring 600 inköpare och andra nyckelpersoner i resebranschen liksom journalister från 45 länder. De största delegationerna kom från KIna och Indien, två marknader på mycket stark frammarsch för tysk besöksnäring.

Lokaliseringen till Erfurt och Weimar i delstaten Thüringen har en direkt koppling till den storsatsning som det tyska turistrådet DZT, Deutsche Zentrale für Tourismus, gör på Martin Lutheråret 2017 då man firar 500-årsminnet av reformationen.

Det var nämligen den 31 oktober 1517 som Luther spikade iupp sina 95 teser på kyrkporten i Wittenberg.

GTM hölls samtidigt som det blåser stark medvind för tysk besöksnäring.

GTM hölls samtidigt som det blåser stark medvind för tysk besöksnäring.

I Erfurt studerade Luther och blev dessutom munk i stadens augustinerkloster. Året var 1505.

Efter att ha spikat upp teserna i Wittenberg besökte Luther ofta Weimar under åren 1518 – 1540.

Luther lär för övrigt knappast ha en undanskymd roll på nästa års GTM heller eftersom arrangemanget då hålls i Magdeburg, en stad med många Lutherminnen. Och eftersom Luther rörde sig över stora delar av Tyskland kommer också många andra orter att delta i Lutheråret 2017.

Stark medvind men buss backar
GTM ägde rum samtidigt som den tyska besöksnäringen fortsatte att segla i stark medvind. Förra året satte man för femte året i rad nytt rekord när det gäller inkommande turism med 75,6 miljoner internationella övernattningar.

DZT:s chef Petra Hedorfer kunde blicka tillbaka på en stark ökning av turismen till Tyskland.

DZT:s chef Petra Hedorfer kunde blicka tillbaka på en stark ökning av turismen till Tyskland.

– 2014 var ett lysande år för Tyskland som destination för utländska besökare och trenden pekar tydligt mot en fortsatt tillväxt. Med en tillväxt på fem procent totalt och sju procent i fritidsresandet ligger vi inte bara långt över det europeiska genomsnittet på fyra procent. Bland europeerna är vi dessutom näst största destination och ligger efter Spanien men före Frankrike, framhöll DZT:s chef Petra Hedorfer på GTM.

Tyskland tog i fjol emot 49,7 miljoner besökare från andra europeiska länder. Från Spanien var siffran 55 miljoner och för Frankrike 38,2 miljoner.

Trenden har fortsatt det här året med en ökning av de utländska övernattningarna på 6,2 procent under årets första två månader. Från Sverige har uppgången i år varit svagare – 2,4 procent.

– Under februari ökade de internationella övernattningarna i Tyskland med hela elva procent, avslöjade Petra Hedorfer entusiastiskt.

Samtliga transportslag visar också tillväxt när det gäller turismen till Tyskland – utom bussen. Antalet bussresenärer från utlandet minskade under 2014 med 5,2 procent. Även från Sverige tappar turistbussen marknad, uppger Iris Müller, chef för Tyska Turistbyrån i Stockholm. Men Tyskland är alltjämt ohotad etta som destinationsland för svenska bussresor till utlandet.

Petra Hedorfer konstaterade att krisen i Ryssland och det spända förhållandet mellan Ryssland och EU också har slagit igenom på resandet från Ryssland till Tyskland.

– Men på lite sikt ser vi en enorm potential i Ryssland och räknar med en sjuprocentig ökning fram till år 2020.

Totalt räknar DZT i sina prognoser med att fram till år 2030 öka de internationella övernattningarna med nästan 80 procent, till mer än 121 miljoner.

Och man fortsätter att arbeta med särskilda marknadsföringsteman för varje år. Efter Luther 2017 kommer temat för 2018 att vara det kulinariska Tyskland. 2019 kommer man att fokusera på att Bauhaus då firar 100 år och 2020 på 250-årsfirandet av Beethovens födelse.

Bauhausjubileet 2019 öppnar för möjligheter till nischade specialresor. Bauhaus var en skola för konsthantverk, formgivning och arkitektur som har haft ett enormt inflytande i många länder, bland dem Sverige, eftersom Bauhaus var föregångare till funkis (alltså funktionalismen).

Bauhaus grundades av Walter Gropius i Weimar 1919 och flyttade senare till Dessau och därefter till Berlin innan nazisterna tvingade skolan att stänga.

Nästa års Germany Travel Mart äger rum i Magdeburg den 17 – 19 april.

Här är en del bilder från årets Germany Travel Mart:

Mikael von Leitgeb från Ölvemarks Holiday tillsammans med Jonas Melin och Anders Olsson, Citadellresor.

Mikael von Leitgeb från Ölvemarks Holiday tillsammans med Jonas Melin och Anders Olsson, Citadellresor.

Peter Olséni, Jörns Resor tillsammans med Iris Müller, Tyska Turistbyrån.

Peter Olséni, Jörns Resor tillsammans med Iris Müller, Tyska Turistbyrån.

Gerlinde Anderberg och Ulla Lundwall var på plats för Cities+Tours, Hamans nya grossistföretag.

Gerlinde Anderberg och Ulla Lundwall var på plats för Cities+Tours, Hamans nya grossistföretag.

Göran Landahl och Marianne Lidvall från Lundwall Travel tog ett litet mellanmål på väg till ett av GTM:s kvällsarrangemang.

Göran Landahl och Marianne Lidvall från Lundwall Travel tog ett litet mellanmål på väg till ett av GTM:s kvällsarrangemang.

Rese-Konsulternas Suzanne Frendberg tillhör stammisarna på GTM.

Rese-Konsulternas Suzanne Frendberg tillhör stammisarna på GTM.

På plats för Scandoramas räkning var Katja Engström.

På plats för Scandoramas räkning var Katja Engström.

Britt Buvrin Wulff marknadsförde korsvirkesstaden Celle.

Britt Buvrin Wulff marknadsförde korsvirkesstaden Celle.

Inga lessna miner här inte. JF Travels Michael Fogelström och Jörns Resors Peter Olsén svingade buteljer i Weimar.

Inga lessna miner här inte. JF Travels Michael Fogelström och Jörns Resors Peter Olséni svingade buteljer i Weimar.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)