Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer marknadsföring i utlandet – regeringen ger och tar

Utländska turister på sightseeing i Stockholm. Regeringen satsar mer på marknadsföring av Sverige i utlandet. Foto: Ulo Maasing.

Utländska turister på sightseeing i Stockholm. Regeringen satsar mer på marknadsföring av Sverige i utlandet. Foto: Ulo Maasing.

Regeringen ska satsa mer pengar på marknadsföringen av Sverige i utlandet för att öka den utländska turismen hit. Näringsminister Mikael Damberg meddelade på torsdagen att regeringen väljer att satsa mer på svensk besöksnäring under de kommande 3 åren. Genom extra anslag från staten på 30 miljoner till VisitSweden under 2015, och därefter 20 miljoner kronor per år fram till och med år 2017, visar regeringen att man har tilltro till den nya basnäringen svensk besöksnäring. Samtidigt morrar besöksnäringen över andra beslut som man menar kommer att slå hårt mot turismen.

– Det är ett glädjande besked från regeringen och ett viktigt kvitto för det arbete som besöksnäringen och VisitSweden gör tillsammans. Vi kommer omgående att starta affärssamarbeten och projekt som fått stå på kö sedan en tid tillbaka, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden,  om torsdagens besked från Mikael Damberg.

VisitSweden anser att det finns en stor potential för fler besökare till Sverige, men också att få de många endagsbesökarna att stanna längre.

Bara för några dagar sedan morrade dock besöksnäringens organisation Visita över andra beslut från regeringen som man menar slår direkt mot besöksnäringen.

– Beskedet att regeringen dubblerar arbetsgivaravgiften för unga kommer att kosta jobb och tillväxt. Det är ett hårt slag mot besöksnäringens företag som sysselsätter mer än 50 000 ungdomar, en siffra som ökat med över 10 000 sedan arbetsgivaravgiften för ungdomar sänktes år 2007, säger Eva Östling, vd för Visita.

– Även turismen kommer att drabbas då destinationer som ligger utanför stora städer drabbas av en höjd skatt på bensin och diesel. Att göra det dyrare för besöksnäringen slår mot tillväxt och jobb både i städer och på glesbygden, säger Eva Östling.

Intäkterna från internationell turism i Sverige har ökat med 160 procent sedan år 2000 och exportintäkterna är 106 miljarder kronor. Besöksnäringen sysselsätter 173 000 personer i hela Sverige, vilket är en ökning med 3,3 procent jämfört med 2012 och en ökning med 32 procent sedan år 2000.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)