Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya dieselbilar värre miljöbovar än nya bussar

Nya dieselbussar förorenar stadsluften mycket mindre än nya dieseldrivna personbilar. Foto: Daimler Buses.

Nya dieselbussar förorenar stadsluften mycket mindre än nya dieseldrivna personbilar. Foto: Daimler Buses.

Nya dieselbussar förorenar mindre än nya, dieseldrivna personbilar. Det konstaterar Transportøkonomisk  institutt (TØI) i Norge som är en ansedd norsk forskningsinstitution för transportforskning. Enligt TØI släpper en ny dieselbuss eller diesellastbil endast ut en tredjedel så mycket NOx (kväveoxid) som en ny, dieseldriven personbil.

Mätningar som TØI har gjort vid avgaslaboratoriet VTT i Finland på uppdrag av det norska trafikverket, Statens Vegvesen, visar att bussar och tunga diesellastbilar med råge klarar utsläppskraven i en körcykel som motsvarar verklig stadstrafik.

Utsläppen av NOx är på dessa fordon som är Euro 6-klassade reducerade med över 90 procent i förhållande till de Euro 5-fordon som såldes år 2014.

Men för nya dieseldrivna personbilar är bilden en annan, enligt TØI.Testade i en körcykel som motsvarar verklig stadstrafik släpper bilarna ut omkring fyra gånger så mycket NOx än gränsvärdet för typgodkännande  enligt Euro 6-kraven. Vid prov i kyla är utsläppen upp till tolv gånger så höga som gränsvärdet.

För tunga fordon med Euro 6-klassade dieselmotorer är det katalytisk rening, SCR, i kombination med användning av urea och avancerade styr- och reglersystem som ger de låga utsläppen av NOx, konstaterar TØI i rapporten som Du hittar här.

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Man borde mäta NO2 istället för NOx. NOx består av NO som är klassat som ett läkemedel och NO2 som är giftigt. Katalytisk avgasrening leder till att andelen av giftig NO2 ökar kraftigt. Och då måste man även ha en reduktion / rening m.a.p. NO2. Störst utsläpp av NO2 har EURO4 buss + lastbil. Som får köra i ”Miljözon”… Näst högst utsläpp av NO2 har EURO5 buss + lastbil. EURO6 lastbil + buss får inte rena avgaser, om inte deras NOx-rening går igång. Det sker först när avgaserna har blivit varma. Läs mer här:

    http://www.legco.gov.hk/yr10-11/english/panels/ea/ea_iaq/papers/ea_iaq0526cb1-2241-1-e.pdf

    Liknande resultat har mätningar på AVL MTC AB visat, gjorda av Biofuel Region. I körning i stad på låg hastighet får avgaserna för låg temperatur, för att NOx rening inkl. NO2 rening ska fungera bra. En lösning är att kombinera EURO6-bussar med att köra dem på ultra-rena drivmedel, GTL- och HVO-drivmedel. Personbilar blir så rena om de kör på sådana drivmedel att de behöver inte ha partikel-katalysatorer som kraftigt ökar utsläppen av NO2 i avgaserna. Även moderna el-diesel-hybridbussar får problem med för kalla avgaser, då motorn slås på och av hela tiden. Lösning: Kör hybridbuss på ultrarena drivmedel GTL och HVO. Skippa katalytisk sotrening, som ger NO2, som gör att man även måste ha NOx-rening, för att ta bort NO2 i avgaserna.

  2. Bättre att satsa på ultra-rena drivmedel till äldre bussar EURO2 och EURO3, och satsa på nya diesel-el-hybrider, samt köra dem på ultra-rena syntetiska dieseldrivmedel som HVO och GTL. Om man vill slippa köra på råoljebaserade drivmedel och vill ha mycket låga utsläpp av sot, NO2 och giftiga, cancerogena kolväten.

    http://www.dagenssamhalle.se/debatt/straffbeskatta-inte-klimatvaenlig-kollektivtrafik-14517

Lämna ett svar till Andreas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)