Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Umeå nådde inte målet

Umeås mål att minst 55 procent av resorna i kommunen ska göras med hållbara färdsätt som kollektivtrafik och cykel har inte nåtts. Foto: Ulo Maasing.

Umeås mål att minst 55 procent av resorna i kommunen ska göras med hållbara färdsätt som kollektivtrafik och cykel har inte nåtts. Foto: Ulo Maasing.

Umeå nådde inte det mål man satt upp för hållbara färdsätt. Det visar Umeå kommuns resvaneundersökning från 2014. Visserligen minskar bilresorna för första gången sedan början av 1980-talet, men trots det har målet att minst 55 procent av resorna ska göras med hållbara färdsätt, bland annat kollektivtrafik, inte nåtts. Kvinnorna reser mer hållbart än männen.

– Det är viktigt att fortsätta bygga den hållbara staden, där fler Umeåbor väljer att gå, cykla eller åka kollektivt, säger Elin Pietroni, planeringschef, Umeå kommun.

Resvaneundersökningen genomförs vart åttonde år, och den nu aktuella är från hösten 2014. Enkät och resdagbok skickades till 5 524 kommuninvånare i åldern 16-84 år. Av dessa deltog 51 procent, och svaren har viktats för att motsvara befolkningen.

Sedan den förra undersökningen från 2006 har resor till fots minskat med tre procentenheter, resor med cykel har ökat med fyra procentenheter och kollektivtrafikens andel är oförändrad.

Andelen bilresor har minskat med två procentenheter.

– Det är en liten förändring men i alla fall ett trendbrott för bilresorna, eftersom de tidigare ökat i flera undersökningar i rad, säger Peter Thuresson, statistiker och projektledare för undersökningen.

För 2014 hade Umeå kommun målet att andelen resor som görs med kollektivtrafik, cykel eller till fots skulle utgöra minst 55 procent av alla resor som görs av boende i Umeå tätort. Undersökningen visar dock att andelen var omkring 50 procent.

– Av kvinnorna valde 57 procent hållbara transportslag. Om männen hade rest på samma sätt hade vi uppnått målet. För att blicka framåt är det en bra bit kvar till målet för 2022, som är 65 procent. Samtidigt noterar vi att en stor majoritet vill att kommunen i sin planering ska prioritera gång-, cykel- och busstrafik framför bil, säger Elin Pietroni.

En vardag gör kommuninvånarna 290 000 resor, en lördag 240 000 resor och en söndag 170 000 resor. Andelen bilresor är större på helgen än på vardagar.

Män och kvinnor gör lika många resor och reser lika länge per dag. En skillnad är att männen har högre andel arbetsresor och tjänsteärenden, medan kvinnorna i större utsträckning står för skol- och fritidsresor. Männen reser också längre än kvinnorna, närmare bestämt 44 procent längre på vardagar och 76 procent längre på helger.

Andelen bilresor i Umeå är lika med genomsnittet för landet. Däremot cyklas det betydligt mer i Umeå, andelen är 23 procent jämfört med 8 procent i riket.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)