Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen


Volvos första elbuss rullar i Göteborg

Volvos första helt elektriska buss rullar nu i Göteborg. Foto: Volvo Bussar.

Volvos första helt elektriska buss rullar nu i Göteborg. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussars nya elbuss testas nu för första gången i trafik i Göteborg. Innan den officiella premiären 15 juni återstår fintrimning av tekniken och utbildning av förarna. Dessutom ska den visas upp på den stora kollektivtrafikmässan i Milano i början av juni.

I mitten av juni startar trafiken på linje 55 mellan Lindholmen och Chalmers/Johanneberg i Göteborg. Det är en ny busslinje som kommer att trafikeras av tre helt eldrivna bussar och sju laddhybridbussar, samtliga från Volvo Bussar.

Fordonen är utrustade med batterier som snabbladdas med förnybar el vid ändhållplatserna. Elbussarnas energiförbrukning är cirka 80 procent lägre än för motsvarande dieselbussar. Linjen är ett resultat av samarbetet ElectriCity, där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas.

Innan den tas i trafik ska Volvos nya elbuss även visas på den stora kollektivtrafikmässan UITP i Milano 8-10 juni. Dit kommer inköpare av kollektivtrafik från hela världen för att ta del av nyheter i branschen.

– Nu genomför vi de sista testerna för att säkerställa att allt fungerar som det ska vid trafikstarten. Det här är en viktig milstolpe i vår utveckling av nya lösningar för elektrifierad busstrafik. Den tysta och helt avgasfria driften kommer att bidra både till en bättre stadsmiljö och minskad klimatpåverkan samtidigt som passagerarna får en behagligare resa säger Håkan Agnevall, vd på Volvo Bussar.

Passagerarnas önskemål har också påverkat utformningen av de nya elbussarna på flera sätt.

– Till exempel sker all på- och avstigning snabbt och smidigt genom en extra bred dörröppning med lågt insteg mitt på bussen. Här har vi också en stor yta med lågt och plant golv, för att underlätta för passagerare med barnvagn eller rullstol.

Volvos designers har strävat efter att ge bussen ett modernt och välkomnande intryck. Interiören är ljus och luftig och det finns eluttag installerade för den som vill ladda mobilen. Bussen är utrustad med wifi.

Trots att elbussen bara är 10, 7 m lång (en dryg meter kortare än en konventionell buss) har den plats för upp till 86 passagerare. Den centrerade förarplatsen bidrar till en hög passagerarkapacitet.

I Volvo Bussars program av elektrifierade bussystem finns sedan tidigare Volvo 7900 Hybrid som blivit en kommersiell framgång med fler än 2000 sålda bussar, och Volvo 7900 Electric Hybrid som lanserades hösten 2014. Till skillnad från dessa är den nya elbussen i Göteborg ett konceptfordon.

Serietillverkning av helt eldrivna Volvo-bussar är planerad till 2017.

Trafiken med elbussar på linje 55 i Göteborg är ett resultat av ElectriCity. Det är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Här deltar bland annat Volvokoncernen, Chalmers, Energimyndigheten, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Keolis, Göteborgs Stad, Göteborg Energi, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)