Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Applåder för EU-kommissionen om minimilöner

EU-kommissionens ingripande mot Tyskland applåderas av den internationella transportbranschen. Foto: Ulo Maasing.

EU-kommissionens ingripande mot Tyskland applåderas av den internationella transportbranschen. Foto: Ulo Maasing.

Tisdagens beslut av EU-kommissionen att inleda en förundersökning mot Tyskland med anledning av de regler för minimilöner inom transportsektorn får applåder från IRU, den internationella vägtransportunionen. De regler som Tyskland införde vid årsskiftet har fått hård kritik, inte minst från bussbranschen i hela Europa. Det kommissionen vänder sig mot är inte de tyska minimilönerna i sig, men väl hur Tyskland tillämpar regelverket för utländska transportföretag som kör in i eller genom Tyskland.

IRU begär nu ett omedelbart moratorium när det gäller de tyska reglerna för alla internationella transporter under den tid som kommissionens process mot Tyskland pågår. Det moratorium som IRU begär skulle omfatta alla internationella transporter i, till eller ut från Tyskland och inte bara transittrafik och innebära att alla åtgärder från tysk sida läggs på is tills frågan är avgjord.

– Vi välkomnar EU-kommissionens beslut att inleda en förundersökning mot Tyskland, säger Michael Nielsen, IRU:s representant i EU.

– De regler som Tyskland har infört innebär en betydande administrativ och ekonomisk börda för företagen och undergräver allvarligt den inre marknaden. Det är nu Tysklands ansvar att snabbt lösa frågan.

– Kommissionens agerande gentemot Tyskland ska också ses som en varning till andra medlemsländer i EU, fortsätter Michael Nilesen med en tydlig adress till bland andra Frankrike.

– Det är helt klart att ensidiga åtgärder som underminerar principen om en enhetlig marknad och icke-diskriminerande rörelsefrihet inte kommer att tolereras.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)