Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Arbetsgivare och butiker bör finansiera kollektivtrafiken”

Leif Pagrotsky. Foto: Janwikifot via Wikimedia Commons.

Leif Pagrotsky. Foto: Janwikifoto via Wikimedia Commons.

De aviserade prishöjningarna i kollektivtrafiken i Storstockholm har satt en rejäl fart på debatten. I en debattartikel i Dagens Nyheter kastar sig nu den tidigare S-ministern Leif Pagrotsky in i debatten med ett radikalt förslag: att. låta arbetsgivare och butiker finansiera kollektivtrafiken, samtidigt som biljetterna avskaffas. Pagrotsky var bland annat näringsminister och kulturminister i Göran Perssons(S) regering.

– Kollektivtrafik är lika självklart nödvändig för en storstad som hiss är i höghus. Jag har aldrig sett särskilda avgifter med spärrar, vakter och kontrollanter för hissar utan deras kostnader tas ut smidigt på hyran för alla i huset, även av de i bottenvåningen eller de som använder trappan. Den som föreslår något annat skulle bli utskrattad. Så borde det vara också i Stockholm, skriver Pagrotsky.

Han pekar på att kollektivtrafiken i Stockholms län kostar drygt 13 miljarder kronor att driva. Av detta betalar stockholmarna 7 miljarder kronor genom landstingsskatten. Ungefär lika mycket betalar de som använder kollektivtrafiken genom att de måste betala för att åka.

– En miljard går bort i biljettadministration, samtidigt som systemet upplevs som krångligt och tjänsterna som dyra. Vi slösar bort en miljard som skulle kunna skapa mer kollektivtrafik och bättre service, skriver Leif Pagrotsky i DN.

– Dessutom drabbas effektiviteten. Alla bussar måste ägna tid vid varje hållplats åt att passagerarna måste gå på en och en vid en enda dörr för att sköta sin betalning i tur och ordning inför chaufförens vakande öga. Systemet har också blivit extremt krångligt och ogästvänligt för de som inte åker ofta, till exempel turister.

Pagrotsky menar att det enklaste vore att ersätta biljetter och kort via landstingsskatten, något som han inte tror är en framkomlig väg.

Han konstaterar att de flesta resorna är resor till och från arbete och föreslår att hälften av kollektivtrafiken, ca 3,5 miljarder, täcks genom en arbetsgivaravgift på 0,75 procent av lönen för arbetsgivarna i Stockholms län.

– Kostnaderna för resorna är ju redan inbakade i arbetsgivarnas lönekostnader.

– De betalas ut till de anställda som i sin tur betalar hela beloppet till SL först genom sin landstingsskatt som dras direkt på lönen och därefter varje månad via månadskortet. Det är en onödigt krånglig och fördyrande omväg, menar Pagrotsky.

Om det blir billigare att resa skulle centrala lägen bli mer attraktiva för butiker och arbetsplatser, resonerar Pagrotsky.

– Ett bidrag till finansieringen därifrån är naturligt. En låg skatt på 4 procent på hyran på kommersiella lokaler innanför tullarna skulle bidra med en miljard kronor till finansieringen.

Om man sedan höjer landstingsskatten med 50 öre får man in ytterligare ca 2,5 miljarder och trafiken är finansierad, kalkylerar Pagrotsky.

– Det värsta som kan hända är att fler börjar åka kollektivt, men då har vi en miljard kronor över som kan användas till fler turer och bättre service.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)