Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussen tar tio minuter – då valde SL-chefen taxi (uppdaterad version)

Här stannar buss 52 framför Landstingshuset i Stockholm. En resa från dörr till dörr med 52:an till Centralen tar tio minuter. SL-chefen Anders Lindström föredrog taxi. Foto: Ulo Maasing.

Här stannar buss 52 framför Landstingshuset i Stockholm. En resa från dörr till dörr med 52:an till Centralen tar tio minuter. SL-chefen Anders Lindström föredrog taxi. Foto: Ulo Maasing.

Att ta bussen från Landstingshuset i Stockholm till Centralen tar tio minuter enligt SL:s reseplanerare. Då är gångtider till och från hållplats inräknade. Den som tar tunnelbana kan komma undan med nio minuters total restid, allt enligt SL:s egen planerare. Buss 52 går sträckan var tionde minut. Ändå valde SL:s vd Anders Lindström att ta taxi där han är en flitig kund, trots fria SL-resor och tjänstebil.

Enligt Aftonbladet åkte chefen för Storstockholms Lokaltrafik och trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting taxi i tjänsten för 67 093 kronor förra året.

Den som går till fots mellan Landstingshuset och Centralen, 1,3 kilometer, klarar sträckan från dörr till dörr på en kvart utan att stressa.

Aftonbladet har tagit del av Lindströms taxiresor i tjänsten. Många av resorna gick mellan SL:s huvudkontor på Lindhagensgatan 100 och Landstingshuset. Sträckan är 2,2 kilometer och med gångtider till och från T-banan tar resan 16 minuter. Från dörr till dörr. Allt enligt SL:s egen reseplanerare.

Lindström har också tagit taxi från kontoret till Kista för att närvara vid en biljettkontroll i T-banan som hade som syfte att se till att alla kunder betalar för sig. SL:s reseplanerare anger den totala restiden, gångtid inräknad, till 20 minuter. Med bil tar resan 11 minuter, förutsatt att man kan köra utan stopp – något som är näst intill omöjligt i Stockholmstrafiken.

Trafikförvaltningens presschef Suss Forssman Thullberg. Foto: Andreas Lundberg.

Trafikförvaltningens presschef Suss Forssman Thullberg. Foto: Andreas Lundberg.

Förutom taxiresorna har Lindström tjänstebil och rätt till fria resor i SL-trafiken.

– Han har väldigt mycket inbokat i kalendern. Då fungerar det inte alltid tidsmässigt att åka kommunalt, säger Suss Forssman Thullberg, presschef på SL till Aftonbladet.

SL satsade i vintras på en stor reklamkampanj, riktad mot företag, där man uppmanade dessa att köpa företagskort och förmå de anställda att göra sina tjänsteresor inom Storstockholm med SL. Man har också anställt flera säljare  som arbetar just med företagsförsäljning.

Lindström dömdes i förra veckan för stöld i Hongkong och hade på onsdagen ett första möte om sin framtid med Toivo Heinsoo, landstingsdirektör i Stockholms läns landsting. Ett nytt möte följer efter helgen.

Mycket tyder nu på att mötet nästa vecka kommer att gälla villkoren för hur Lindström lämnar sin befattning. Han har fram tills nu varit styrelseordförande för frivilligorganisationen Försvarsutbildarna men på torsdagskvällen blev det känt att han lämnar det uppdraget.

Så här skriver Försvarsutbildarna på sin hemsida:

”Efter de senaste dagarnas medierapportering om händelserna i Hong Kong har Svenska Försvarsutbildningsförbundets ordförande Anders Lindström valt att ställa sin plats som förbundsordförande till förfogande i förtid. Anders valdes till ordförande förra året och mandattiden gäller till 2016.

– Det som hänt är olyckligt men vi respekterar naturligtvis Anders önskemål. Anders har varit en tillgång för oss men nu är det en fråga för valberedningen säger Bengt Sandström, Generalsekreterare Svenska Försvarsutbildningsförbundet.”

Som chef för SL och trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting har Anders Lindström ansvaret för mer än hälften av landets samlade kollektivtrafik.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)