Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagare: ”Gärna fossilfritt – men släpp biogasen!”

"Det går utmärkt att få fossilfri busstrafik utan ensidigt krav på biogas", hävdar bussföretagaren Urban Johansson, Gamleby Buss & Taxi. Foto: Ulo Maasing.

”Det går utmärkt att få fossilfri busstrafik utan ensidigt krav på biogas”, hävdar bussföretagaren Urban Johansson, Gamleby Buss & Taxi. Foto: Ulo Maasing.

”Kommunerna i Kalmar län har gemensamt bestämt att all kollektivtrafik i länet ska drivas fossilfritt senast år 2020. Det är en god tanke och fullt genomförbart. Men nu vill kommunerna att skattebetalarna tvingas vara med och finansiera uppbyggnaden av biogasanläggningar och dess drift. Det gränsar till otillbörligt gynnande av part”, skriver en småländsk bussföretagare i en debattartikel i Västerviks-Tidningen på tisdagen.

Det är Urban Johansson, vd för Gamleby Taxi & Buss, som reagerar starkt på att Kalmar Länstrafik, KLT, i den stora trafikupphandling man ska genomföra kommer att kräva biogasdrift av alla fordon i kollektivtrafiken.

Därmed går man, menar Johansson, ifrån beslutet om fossilfri kollektivtrafik år 2020 för att istället ensidigt gynna biogas, samtidigt som skattebetalarna måste bekosta utbyggnaden av biogasanläggningar och deras drift. Till det kommer att det kostar cirka tio procent mer att köra kollektivtrafik med biogasfordon.

– Dieselbussar kan idag drivas med fossilfria alternativ som HWO och RME, vilket i sig skulle uppfylla beslutet om fossilfri trafik, skriver Urban Johansson.

– Vem ska bekosta den infrastrukturutbyggnad av gasmackar som krävs för att tanka på landsbygden? Skattebetalarna?

– Tekniken bjuder troligen bättre alternativ om vi låter framtiden styra och inte enskilda kommuner och landsting, skriver Urban Johansson på Gamleby Taxi & Buss.

Läs gärna vår ledare om KLT:s planer som riskerar att köra kollektivtrafiken i Kalmar län in i världens längsta återvändsgränd.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)