Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Färre jobb och dyrare kollektivtrafik hotar

Färre bussförarjobb och dyrare kollektivtrafik hotar, hävdar Sveriges Bussföretag i en ny rapport. Personen på bilden har inget direkt samband med artikeln. Foto: Volvo.

Färre bussförarjobb och dyrare kollektivtrafik hotar, hävdar Sveriges Bussföretag i en ny rapport. Personen på bilden har inget direkt samband med artikeln. Foto: Volvo.

Dyrare kollektivtrafik, färre jobb och sämre turtäthet blir konsekvenserna om bussföretagens möjligheter att visstidsanställa förare begränsas. Det hävdar Sveriges Bussföretag i en ny rapport som man tagit fram inför den avtalsrörelse som nu stundar mellan SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) och Kommunal. Bussföretagen pekar på att politiska företrädare för SKL har signalerat att rätt till heltid ska bli norm i de kollektivavtal man tecknar med Kommunal. Parallellt med det pågår en utredning om möjligheterna att ställa kollektivavtalsliknande villkor vid upphandling.

Bussföretagen har gjort en undersökning bland ett åttiotal medlemsföretag om vilka effekterna skulle bli om man i upphandlingar av kollektivtrafik ställer krav på heltid och begränsning av visstidsanställningar hos bussföretagen.

Enligt Sveriges Bussföretag skulle följderna bli omfattande.

Om möjligheten att visstidsanställa personal begränsades skulle fyra av tio företag tvingas att tacka nej till uppdrag eller anlita personal från bemanningsföretag. Det sistnämnda skulle enligt bussföretagen troligen öka kostnaderna för kollektivtrafiken ytterligare. Bara 3 av 10 företag skulle tillsvidareanställa.

Två av tio företag skulle avstå från upphandlingar helt eller till och med helt lägga ner verksamheten om möjligheterna att visstidsanställa begränsades.

Om rätt till heltid blir krav i upphandlingar av kollektivtrafik anger nära sex av tio bussföretag att de kommer att tvingas införa fler delade turer. Fyra av tio uppger att man kommer att avstå från att delta i upphandlingar och tre av tio att man kommer att tvingas säga upp personal.

Om även delade pass förbjuds och dessutom rätt till heltid införs säger många bussföretag i undersökningen att det kommer att innebära kraftiga kostnadsökningar, att upphandlingarna kommer att bli dyrare och att företagen kommer att avstå från att delta i upphandlingar. Därmed skulle också konkurrensen i upphandlingarna försämras.

Om alla de här förändringarna införs tror nio av tio att det kommer att öka kostnaderna för det offentliga vid upphandlingar, åtta av tio att det kommer att öka priserna för konsumenterna och fyra av tio att bussturerna kommer att bli färre.

Hela rapporten från Sveriges Bussföretag kan laddas ner här.

Peter Jeppsson, vd för TransportGruppen och Sveriges Bussföretag, tar också upp rapporten i en debattartikel i Dagens Samhälle.

På torsdagen träffade dessutom Sveriges Bussföretag civilminister Ardalan Shekarabi.

Från bussföretagen deltog Jan Bosaeus, Tomas Byberg, Peter Jeppsson och Ulrika Egervall i mötet.

Man tog bland annat upp frågan om vikten av att inte belasta bussföretagen med krav som hämmar busstrafikens utveckling och därmed möjlighet att nå en ökad kollektivtrafik.

Vid mötet framförde Sveriges Bussföretag också att krav på personalövertagande dels inte är förenligt med gällande lagstiftning och dels leder till oförutsägbarhet, minskad effektivitet och i slutändan en dyrare och sämre service till resenärerna.

Taggat som: , , , , ,

3 kommentarer »

  1. Tror inte politikerna vet vad dom sysslar med!
    Låter bra men hur påverkas verkligheten?
    Först ser man till att alla måste ha en YKB-utbildning som kostar stora pengar och som raderar bort alla pensionärer vilka tidigare kunde köra skolturer några timmar på morgonen och eftermiddagen. Nu måste alla ha YKB vilket betyder att bussförarna blir guld värda och kan ta betalt därefter.
    Sedan detta – alla måste ha heltid. Hur skall man sysselsätta en chaufför som bara behövs en timme på morgonen och 1 timme på eftermiddagen?
    Politiker, särskilt sådana som nu styr Sverige, verkar tro att alla i Sverige bor i Stockholm med tunnelbana utanför dörren. När skall dom komma ut i verkligheten?

    • Per Lind undrar hur man skall sysselsätta en skolbussförare som bara behövs 1 timma på morgonen och 1 timma på eftermiddagen? Redan idag är det ju så att vid delat pass är minsta inställelsetid 3 timmar per del och uppehållet skall betalas med 17% tid så en delad dag med låt oss säga 4 timmar uppehåll ger ju idag 3+3+40 minuter för uppehållet. Totalt alltså 6 timmar och 40 minuter (om man följer avtalet alltså). Så skillnaden till heltid 8 timmar är ju inte enormt stor.

    • Ingen förare kör normalt en timme på morgonen och en timme på eftermiddagen, utan man har normalt mer trafik än så som skall utföras. Skolorna har ofta beställningar till olika aktiviteter.

      YKB utbildningen ökar kompetensen för dom som kör buss. Om inte arbetsgivaren utbildar så får dom skylla sig om dom förlorar pensionärer från i höst.

      Ingen Politiker törs förbjuda delade tjänster, eftersom hemtjänsten och Kollektivtrafiken till stora delar bygger på detta schema. Däremot kan man genom avtalet tvinga fram ett avtal där Arbetsgivaren betalar för ramtiden med avdrag på max 90 minuter för lunch.
      Men det kommer inte att genomföras eftersom det fördyrar den kollektivtrafik man köper in.

      När det gäller bemanningsföretag så borde dom förbjudas i avtalsskrivningen när det gäller Kollektivtrafik.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)