Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: ”Stort utrymme för effektiviseringar”

Kalmar län har de överlägset högsta kostnaderna per resa i kollektivtrfiken. Orsaken är i hög grad dyra satsningar på regionaltåg, skriver Anna Grönlund och Peter Jeppsson. Foto: Ulo Maasing.

Kalmar län har de överlägset högsta kostnaderna per resa i kollektivtrfiken. Orsaken är i hög grad dyra satsningar på regionaltåg, skriver Anna Grönlund och Peter Jeppsson. Foto: Ulo Maasing.

Det finns mycket av upphandlande myndigheter att lära av varandras erfarenheter och misstag och ett stort utrymme för kostnadseffektiviseringar. Det skriver ledningen för Sveriges Bussföretag i en debattartikel i Barometern på torsdagen. Artikeln pekar på att Kalmar län har den i särklass högsta resekostnaden i kollektivtrafiken med närmare 80 kronor per resa, vilket primärt beror på en kraftigt utökad utbudskilometer med tågtrafik.

– Värmland däremot har minskat sina kostnader med mer än 5 procent sedan 2007 samtidigt som resandet har ökat med 23 procent. Även Västerbotten har minskat kostnaderna kraftigt samtidigt som resandet ökat starkt.

– För Stockholms del, som har den allra största befolkningsökningen i landet med 12,7 procent sedan 2007, har resandet ökat med endast 12,5 procent. Utbyggnaden av antalet utbudskilometer hör till det lägsta i Sverige med 7 procent, skriver Peter Jeppsson, vd för TransportGruppen och Sveriges Bussföretag samt Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag i artikeln.

De konstaterar att kostnaderna för den upphandlade kollektivtrafiken har ökat 39 procent under åren 2007-2013 samtidigt som resandet endast ökat med 17 procent.

– Men det går att få mer trafik för de skattepengar som satsas i kollektivtrafiken. Rätt avtal, optimal trafikmix, en infrastruktur byggd för kollektivtrafik och energieffektiva lösningar för våra fordon ger oss utrymme att minska kollektivtrafikens kostnader utan att slakta trafiken.

– Just den ändrade trafikslagsmixen med en ökad satsning på upphandlad regional tågtrafik istället för buss är en viktig orsak till kollektivtrafikens snabba och dramatiska kostnadsökning, skriver Peter Jeppsson och Anna Grönlund.

De betonar också att elektrifiering av busstrafik, hybridisering, biodisel och mycket mer på sikt både sänker kollektivtrafikens driftskostnader, minskar trafikens miljöpåverkan och bidrar till en hållbar och attraktiv stadsmiljö.

– Trist i det sammanhanget är regeringens föreslagna beskattning av de fossilfria drivmedlen HVO och RME, något som hotar att bryta den fina utvecklingen som vi har i busstrafiken i Sverige.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)