Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Centern föreslår miljöbusspremie

Centerpartiet vill införa en rejäl premie för miljöbussar och miljölastbilar. Foto: Ulo Maasing.

Centerpartiet vill införa en rejäl premie för miljöbussar och miljölastbilar. Foto: Ulo Maasing.

Centerpartiet föreslår i sin vårmotion som presenterades på tisdagen att en särskild miljöpremie införs för tunga fordon, det vill säga bussar och lastbilar. Premien ska, enligt centerns förslag, uppgå till flera hundra tusen kronor per fordon. Syftet sägs vara att skapa en stark svensk marknad för miljölastbilar och miljöbussar.

Partiet menar att det är nödvändigt med en så stark premie för att den ska fungera styrande för investeringar i lastbilar och bussar till fordon med minst klimatutsläpp.

Partiet vill därför satsa 300 miljoner kronor på premien år 2017 och 450 miljoner år 2018 och lovar att återkomma i höstens budgetmotion med skarpa förslag till premien.

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Idag kan helt vanliga, befintliga standard bussar köras på det syntetiska biodrivmedlet HVO. Det är väl bättre att Centern ser till att de nya typerna av syntetiska biodrivmedel, som dels fungerar mycket bra praktiskt, och som dels gör att befintliga bussar får mycket renare avgaser än om de hade körts på råoljebaserad dieselolja, som har förkortningar som: HVO, BTL, osv. får vara skattefria? Så att de används i bussarna. Energimyndigheten har konstaterat att HVO är dyrare att köpa, trots att den för närvarande är skattefri. Vad avser den ”Miljövänliga” S-Mp-regeringen att göra? Jo, de föreslår att HVO ska få skatt fr.o.m. 1 januari 2016 !!

    Jag gissar att en ”supermiljöbusspremie” ska användas till inköp av extra dyra, extra nedsmutsande och extra tröstiga etanolbussar, som körs på etanol + tändförbättrare, s.k. ED95. Ja, därför att etanol, som Energimyndigheten har konstaterat är ”överkompenserad”, dvs att priset på etanol är sålågt att en skattefrihet är lite väl generös, ska fortsätta vara skattefri, om etanolen är i form av ED95 som används som drivmedel i etanolbussar…

    … Så nya, dyrare biodrivmedel, framställda ur annan råvara än mat, som ger extra rena avgaser, som går att använda i energisnåla befintliga dieselbussar ska ha skatt… och biodrivmedel som är billiga och anses vara ”överkompenserade”, som används i extra törstiga etanolbussar (drar 6 till 10 liter per mil, dieselbuss drar 3 till 4 liter per mil), som är extra nersmutsande (100 gånger mer aldehyder i avgaserna enligt professor Roger Westerholm, Sthlms univ) ska vara skattefri… Och så ska de väl ha ”supermiljöbusspremie” för att kompensera att de är extra dyra…

    … Förr kallades sådant här för otillbärligt gynnande av en enskild teknologi, eller kanske för korruption…

Lämna ett svar till Andreas Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)