Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar ska visa Europa Umeås smarthet

Umeås storsatsning på ultrasnabbladdade elbussar är en del av projektet. Här är den elektriska flygbussen vid flygplatsen i Umeå. Foto: Ulo Maasing.

Umeås storsatsning på ultrasnabbladdade elbussar är en del av projektet. Här är den elektriska flygbussen vid flygplatsen i Umeå. Foto: Ulo Maasing.

Umeås satsning på ultrasnabbladdade elbussar ska visas upp för Europa som ett exempel på smarta lösningar inom energi, transporter, infrastruktur samt informations- och kommunikationsteknik. Ett partnerskap i Umeå ansöker nu om 6,5 miljoner euro (drygt 60 miljoner kronor) från EU-programmet ”Horizon2020 – Smart Cities”. Ambitionen är att tillsammans med belgiska Ghent och skotska Glasgow bli ”Lighthouse Cities” (städer som är ledfyrar), för att leda en utveckling av smarta och hållbara lösningar för europeiska städer.

Projektet heter SHARED och löper 2016–2020. Partnerskapet i Umeå koordineras av Umeå kommun och dessutom ingår elbusstillverkaren Hybricon, Umeå Energi, Umeå universitet, Akademiska hus, Bostaden i Umeå AB, Västerbottens läns landsting, Umeå kommunföretag, Spacetime, Umeva, UPAB och Bisnode.

Fokus ligger på att visa smarta lösningar i det område som kallas Universitetsstaden och som i dagsläget har 3 000 boende, 12 000 yrkesverksamma och över 35 000 dagliga besökare.

Aktörerna i partnerskapet kommer att investera miljardtals kronor i området. Det omfattar lösningar inom energi, transporter, infrastruktur samt informations- och kommunikationsteknik.

– Det är investeringar som redan är planerade, och med en beviljad projektansökan kan vi höja ambitionsnivån ytterligare, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg(S).

Några av målen med partnerskapet är minskade energikostnader, stabilare och mindre kolbaserade energisystem, tekniska lösningar och tjänster på marknaden, förbättrad luftkvalitet, förbättrad livskvalitet samt starkare kopplingar mellan städer.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)