Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriska dubbeldäckare på gång – elbussar väntas ta över i England

Wrightbus lanserade dubbeldäckaren StreetDeck i fjol. Snart kommer den också som elbuss. Foto: Wrightbus.

Wrightbus lanserade dubbeldäckaren StreetDeck i fjol. Snart kommer den också som elbuss. Foto: Wrightbus.

Den nordirländska busstillverkaren Wrightbus har aviserat att man kommer att satsa hårt på att utveckla sin produktpalett av eldrivna bussar. Bakgrunden är att företaget tror på att elbussar kommer att ta över en stor del av stadsbusstrafiken i Storbritannien. Wrightbus har en mycket stark ställning på den brittiska bussmarknaden, men också på stora marknader som Hongkong och Singapore. Bland annat kommer företagets nya dubbeldäckare StreetDeck att erbjudas i eldriven version, liksom enplansbussen StreetLite.

Båda modellerna har integrerade chassiplattformar som redan från början har utformats så att de, förutom med dieselmotor, också ska kunna levereras som hybridbussar eller helelektriska bussar. Företaget har döpt sitt program för elbussar till Electrocity.

Elbussarna kan fås för induktiv laddning, konduktiv laddning via pantograf och som hybridbussar.

Wrightbus bedömer att elbussar kommer att utgöra basen för busstrafiken i många brittiska städer inom tio år.

Londons, nya spektakulära dubbeldäckare, hybridbussen New Bus For London, är designad och tillverkad av Wrightbus. Foto: Ulo Maasing.

Londons, nya spektakulära dubbeldäckare, hybridbussen New Bus For London, är designad och tillverkad av Wrightbus. Foto: Ulo Maasing.

Företaget presenterade redan för något år sedan sin enplansbuss StreetLite och sedan i januari förra året går åtta induktivt laddade SteetLite i reguljär trafik i staden Milton Keynes i England.

Wrightbus är också det företag som har utvecklat och producerar Londons nya, spektakulära dubbeldäckare, hybridbussen New Bus for London.

Förutom den egna produktionen karosserar också Wrightbus bussar från andra tillverkare, främst Volvo. I sommar inleds således leveranserna av drygt 400 dubbeldäckare byggda på Volvos chassi B9TL till Singapore. När den nuvarande ordern är färdiglevererad kommer lokaltrafiken där, SBS Transit, att ha totalt 1415 Volvo B9TL/Wrightbus Eclipse Gemini i trafik.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)