Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Extra medarbetare på utsatta Arrivabussar

ArrivaArriva satsar sedan ett drygt halvår på en ökad personaltäthet på särskilt utsatta busslinjer i Stockholmsområdet. Det är ett pilotprojekt som man har döpt till Kollega ombord och som syftar till att öka både säkerhetskänslan hos förarna och servicegraden till resenärerna.

Tre Arrivamedarbetare arbetar vardagar med att stötta förarna på de tyngsta busslinjerna, det vill säga de sträckor där Arriva har flest resenärer och där våra förare därför också riskerar att utsättas för en högre grad av hot och våld än på mindre resenärsintensiva turer. I dagsläget gäller det linje 179 mellan Vällingby och Sollentuna station samt 514 mellan Spånga station och Häggvik södra, men också linje 515, 516 och 526.

– Det är skönt för förarna att veta att de har en kollega nära för stöd och hjälp när det behövs, säger Patrick Bretschneider, driftchef vid Råstadepån i Sundbyberg, en vi har också fått goda reaktioner från resenärerna. Redan månaden efter projektets start kunde vi se att det avspeglades i vårt NKI (Nöjd Kund Index) för området.

De medföljande Arrivamedarbetarna agerar trafikvärdar ombord samt i terminalerna och har tillgång till realtidsinformation direkt från trafikledningen. De hjälper även resenärerna av och på bussen.

Share Dela

Taggat som: ,

4 kommentarer »

  1. Vem står för fiolerna, dvs. täcks merkostnaderna för personal via den ersättning som ändå utgår?
    Jan-Eric

  2. Linje 179 går mellan Vällingby och Sollentuna Station. Och Råsta depån ligger i Sundbyberg.

    • Vi rodnar när det gäller Råstadepån. Såklart att den ligger i Sundbyberg. Men hur 179:an går får Arriva som kör linjen ta ansvar för… Linjesträckningen är uppenbarligen inte helt förankrad på huvudkontoret. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)