Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fler turister spenderar mer

Turismen till Sverige ökade med sex procent i fjol – och de turister som kom spenderade mer pengar. Foto: Ulo Maasing.

Turismen till Sverige ökade med sex procent i fjol – och de turister som kom spenderade mer pengar. Foto: Ulo Maasing.

Turismen till Sverige ökade i förra året och de turister som kom hit spenderade mer än tidigare. Bäst på att lätta på plånboken under Sverigebesöket är besökare från Norge. Men även finländare och ryssar har spenderbyxorna på under Sverigebesöket, visar en ny rapport från Tillväxtverket, gränsundersökningen IBIS.

I fjol ökade antalet utländska besökare i Sverige med sex procent till 19,9 miljoner jämfört med året innan. Gränshandeln ledde till att dagbesöken ökade med 20 procent.

Gränsundersökningen IBIS (inkommande besökare i Sverige) baseras på cirka 20 000 personliga intervjuer med utländska besökare vid de mest använda gränspassagerna i Sverige.

Av samtliga besök gjordes 86 procent av personer som besökt Sverige tidigare. Två av tre besök kom från Norge, Finland och Danmark. Den största marknaden utanför Norden är Tyskland som står för åtta procent av alla besök.

Under ett besök i Sverige gör besökarna i snitt 2,3 aktiviteter. Efter shopping (60 procent) och restaurang/bar/café (55 procent) är de vanligaste aktiviteterna sightseeing/utflykter (24 procent) och byggnader/slott/monument (16 procent).

Stockholms län tar emot flest besök, 7,4 miljoner. Västsverige tar emot fem miljoner besökare och Sydsverige 4,6 miljoner besökare. Besöken ökar mest i Västsverige och Sydsverige. Ökningen kan till stor del förklaras av ett större antal dagsresor från Norge.

Snittkonsumtionen i Sverige per besökare och dag ökade 2014 till 1085 kronor från 957 kronor året innan. Besökare från Norge, Finland och Ryssland spenderar mest.

– Turismen är en viktig näring för Sveriges ekonomi. Med stöd av den kunskap som turiststatistiken ger oss kan vi bidra till effektiva insatser för att stärka turistföretagens konkurrenskraft, säger Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf.

Några siffror från gränsundersökningen 2014:
46 procent av besöken är endagsbesök och 54 procent flerdagsbesök.
84 procent är privatresor och 16 procent affärsresor.
Shopping, restaurang/cafébesök och sightseeing är de tre vanligaste aktiviteterna.
Andelen besökare som färdas med bil ökar med tre procentenheter.

Grafik: Tillväxtverket.

Grafik: Tillväxtverket.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)