Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Framtidens busshållplats testas i Göteborg

Två av bussarna på linje 55 i Göteborg kommer att vara Volvos nya helelektriska buss. Foto: Volvo.

Två av bussarna på linje 55 i Göteborg kommer att vara Volvos nya helelektriska buss. Foto: Volvo.

Om en dryg månad, den 15 juni, är det premiär för ElectriCity, den helt nya elbusslinjen i Göteborg med tysta, avgasfria bussar som drivs med förnybar el. Som en del av satsningen bygger Västtrafik nu en ny typ av busshållplatser där kunderna kommer att vara med och testa lösningar för framtidens kollektivtrafik.

Det är vid Götaplatsen och Chalmersplatsen i centrala Göteborg som tre nya hållplatser just nu byggs upp. Där ska Västtrafik utveckla och testa ny teknik. Det handlar bland annat om sömlöst wifi mellan buss och hållplats, interaktiva bildskärmar med underhållning och information och möjlighet att ladda sin mobil med ström från solceller.

– ElectriCity ger oss möjlighet att tillsammans med våra kunder hitta framtidens lösningar för service och kommunikation i kollektivtrafiken. Det ska bli mycket spännande att följa utvecklingen och se vilka resultaten blir, säger Andreas Almquist, utvecklingschef på Västtrafik.

ElectriCity är ett samarbete där offentlig sektor, industri och samhälle utvecklar och testar nya lösningar för hållbara städer och regioner. Tanken är att elbusslinjen ska vara en demoarena där innovationer utvecklas och testas i realtid. Projektet kommer att pågå i tre år.

– Det våra kunder möts av när trafiken startar är bara början. Det kommer att hända mycket mer under resans gång, säger Andreas Almquist.

Trafiken på den nya busslinjen kommer att köras med helelektriska bussar och elhybridbussar från Volvo. En av hållplatserna på linjen kommer att ligga helt inomhus, något som är möjligt tack vare att bussarna körs på el.

Den nya elbusslinjen får nummer 55 och kommer att gå mellan Chalmers och Lindholmen via Avenyn, Brunnsparken och Götaälvbron.

Bussarna kommer att köras av förare från trafikföretaget Keolis.

Tre av de nya bussarna på den nya linjen är helt elektriska, övriga är så kallade laddhybridbussar som drivs med el under cirka 70 procent av resan.

Bland de medverkande i ElectriCity finns ett stort antal organisationer och företag, bland andra Volvokoncernen, Chalmers, Energimyndigheten, Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Göteborg Energi, Västtrafik, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)