Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kungafamiljen och turistbussarna (uppdaterad version)

Turistbussarna kring Stockholms slott är många. Inte kul, tycker kungafamiljen. Foto: Ulo Maasing.

Turistbussarna kring Stockholms slott är många. Foto: Ulo Maasing.

Kungafamiljen har tröttnat på alla turistbussar som omger Stockholms slott. Kungligheterna, som inte själva bor på slottet utan på Drottningholm, trycker på Stockholm Visitors Board eftersom de inte tycker att det ser bra ut med alla bussarna runt slottet, skriver Dagens Nyheter. Men från Stockholm Visitors Board säger man att DN är ute och cyklar och att man aldrig blivit kontaktade av vare sig hovet eller kungafamiljen om turistbussarna.

Däremot bekräftar man att det finns ”organisatoriska utmaningar när det gäller att möta behovet av att kunna släppa av turister vid populära besöksmål som exempelvis Vasamuseet och Slottet.

– Vi måste ju få in turisterna. Det är inte en lätt fråga, säger Lars-Göran Jansson, utredare på trafikkontoret i Stockholms stad till DN.

Staden har letat efter lösningar. Meningen är att bussarna ska låta sina resenärer stiga på eller av längst upp på Slottsbacken och sedan köra vidare till närmaste bussparkering på Skeppsbron eller Slottskajen. Däremot ska de inte parkera på Slottsbacken.

– För några år sedan satte vi dit ett par p-vakter och då tyckte Slottet också att det fungerade bra. Men nu har de börjat parkera igen, säger Lars-Göran Jansson, som pekar på att det kommer att bli ännu krångligare i samband med att Slussen ska byggas om.

Parkeringsvakterna ska dock återkomma till Slottsbacken.

– Sedan många år tillbaka jobbar vi tillsammans med Trafikkontoret och attraktionerna för att hitta bra lösningar för bussturismen. Vi har aldrig blivit kontaktade av kungafamiljen eller hovstaterna kring busstrafiken vid Slottet, säger Claudia Quas projektledare för Stockholm Cruise Network inom Stockholm Visitors Board, som arbetar för att få fler kryssningsturister till Stockholm.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)