Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Länstrafiken Kronoberg två år försenad

I Kronoberg är man två år försenad med sitt program för kollektivtrafiken – samtidigt som kostnaderna rusar i höjden och resenärna sviker. Foto: Ulo Maasing.

I Kronoberg är man två år försenad med sitt program för kollektivtrafiken – samtidigt som kostnaderna rusar i höjden och resenärna sviker. Foto: Ulo Maasing.

Tala om försening – det regionala trafikförsörjningsprogrammet för Kronobergs län som enligt kollektivtrafiklagen skulle varit klart för länge sedan är två år försenat. Samtidigt rusar kostnaderna medan resenärerna sviker. Men i juni kommer regionpolitikerna att klubba sina prioriteringar, skriver Smålandsposten. När politikerna i Kronoberg ska besluta om inriktningen för kollektivtrafiken under de närmaste tio åren sker det mot en bakgrund av kraftiga kostnadsökningar och resenärer som sviker kollektivtrafiken.

– Procentuellt har kollektivtrafiken gett de allra största kostnadsökningarna under det senaste årtiondet här i Kronoberg. Det har den gjort för att vi bestämt att vi vill ha det så, säger regionrådet Anna Fransson(S) till tidningen.

Gökunge i kollektivtrafikboet? Stora satsningar har gjorts på de regionala Krösatågen utan att resenärerna har strömmat till. Foto: Ulo Maasing.

Gökunge i kollektivtrafikboet? Stora satsningar har gjorts på de regionala Krösatågen utan att resenärerna har strömmat till. Foto: Ulo Maasing.

Satsningen att all trafik ska ske fossilfritt år 2020 har man redan investerat för, men samtidigt har resenärerna blivit färre. 2013 bröts den uppåtgående trenden och resandet minskade istället för att som planerat öka. Stora pengar har framför allt gått till de regionala tågen, Krösatågen.

– Det är klart att vi gjort väldigt stora investeringar i infrastrukturen de senaste åren. Gör vi det utan att
resandet och intäkterna följer med så blir det här väldigt dyrt, säger Clas Carlsson, upphandlingsansvarig på Länstrafiken Kronoberg till Smålandsposten.

Och regionen är försiktig i sina prognoser: 1,5 procents resandeökning om året. År 2020 ska 12,5 procent av alla resor i länet ske med kollektivtrafik, år 2030 15 procent.

Enligt en ny rapport från Sveriges Bussföretag har Kronoberg under åren 2007 – 2012 haft den näst största ökningen av kostnaderna för kollektivtrafik i hela landet. I Kronoberg har kostnaderna ökat med 71 procent. Störst har ökningen i Halland varit med 83 procent och på tredje plats i kostnadsökningsligan kommer Kalmar län med 47 procents kostnadsökning.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)