Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nordeuropeiskt bussbranschmöte i Stockholm

Bussbranschfolk från Norden, Österrike och Tyskland på möte i Stockholm: Paul Blachnik Österrike, Terje Sundfjord Norge, Steen Bundgaard Danmark, Gunnar Valur Sveinsson Island, Jon H Stordrange Norge, Mikael Persson Sveriges Bussföretag, Anja Ludwig Tyskland,  Christiane Leonard Tyskland och Anna Grönlund Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Bussbranschfolk från Norden, Österrike och Tyskland på möte i Stockholm: Paul Blachnik Österrike, Terje Sundfjord Norge, Steen Bundgaard Danmark, Gunnar Valur Sveinsson Island, Jon H Stordrange Norge, Mikael Persson Sveriges Bussföretag, Anja Ludwig Tyskland, Christiane Leonard Tyskland och Anna Grönlund Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Momsfrågor, kör- och vilotider och upphandlingsfrågor var några av de punkter som diskuterades när företrädare för de nordiska och tyska och österrikiska bussbranschorganisationerna möttes i Stockholm under onsdagen och torsdagen.

Syftet var bland annat att skapa allianser, dela kunskap och att agera gemensamt i frågor som berör bussbranschen.

De olika momsreglerna i Europa var en av de frågor som var uppe till diskussion. Där har Mikael Persson från Sveriges Bussföretag och Steen Bundgaard från Danske Busvognmænd engagerat sig i det internationella arbetet.

– Ju mer man tränger in i problemen, desto mer inser man hur extremt komplex frågan är. Alla länder bestämmer själva och har sina egna skattesatser. En harmonisering är långt borta, mycket långt borta, säger Mikael Persson till bussmagasinet.se.

– Politiskt är det dessutom ett tacksamt ämne för de olika länderna. an får in pengar, samtidigt som de som måste betala och som drabbas av administrativa bördor och kostnader hör hemma i andra länder och saknar inflytande i det egna landet, tillägger Steen Bundgaard.

Mikael Persson framhåller att man från branschorganisationernas internationella organ, IRU (Den internationella vägtransportunionen), främst siktar in sig på att minska det administrativa krånglet för bussföretagen.

– Skillnaderna mellan de olika länderna är stora, men det kan inte vara omöjligt att få till stånd förenklingar, säger han.

Mikael Persson, Sveriges Bussföretag och Steen Bundgaard, Danske Busvognmænd arbetar internationellt med momsfrågor som berör bussbranschen. Foto: Ulo Maasing.

Mikael Persson, Sveriges Bussföretag och Steen Bundgaard, Danske Busvognmænd arbetar internationellt med momsfrågor som berör bussbranschen. Foto: Ulo Maasing.

Steen Bundgaard pekar på att krånglet är så omfattande att det för exempelvis ett nystartat bussbolag i Danmark kan bli en ren förlustaffär att ta en körning från Köpenhamn till Hamburg.

– OM ett sådant företag kommer till oss rekommenderar det att tacka nej till körningen. Krånglet är så stort och risken att man räknar fel så påtaglig att uppdraget sannolikt blir en förlustaffär för företaget, säger han.

– Visserligen kan man anlita momsbyråer, men de ska ju också ha betalt.

– Visst får man betala en slant, men risken med att göra fel är så stor att det kan bli en mycket dyr affär för bussföretaget vid en kontroll. Allra störst är krånglet och riskerna i länder som nyligen har infört moms som Polen, Slovenien eller Kroatien, tillägger Mikael Persson.

Share Dela

Taggat som:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)