Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt system kan revolutionera betalning på buss

Estniska Jiffis unika betallösning med smarta mobiler och klockor visades nyligen i Stockholm.

Estniska Jiffis unika betallösning med smarta mobiler och klockor visades nyligen i Stockholm.

Den unika betallösning som estniska jiffiapp.com har utvecklat kan revolutionera betalningarna i kollektivtrafiken. Resenärer som har en smart mobiltelefon eller smart klocka som exempelvis Apple Watch kan bara kliva på och av bussen och automatiskt betala resan med full integritet. Men systemet öppnar för mycket annat. Föräldrar kan se till att barnen alltid har respengar så att de kan ta sig hem, nya samarbeten mellan kollektivtrafik och näringsliv blir möjliga, trafikföretagen får enkelt möjlighet till maximal flexibilitet i prissättningen och så vidare.

Andres Osula från Jiffi besökte nyligen Stockholm för att demonstrera lösningen i en buss som Keolis hade ställt till förfogande. Ett tjugotal företrädare för trafikföretag, utvecklare och regionala kollektivtrafikmyndigheter fanns på plats i Stockholm.

På UITP:s mässa i Milano den 8 – 10 juni visas systemet i samarbete med den spanska busstillverkaren Irizar.

– Intresset var stort bland dem jag mötte i Stockholm. Jag fick många frågor om hur Jiffi fungerar ur användarsynvinkel. Bland annat var man mycket intresserade av hur reslängdsdebitering fungerade och hur hela systemet fungerar automatiskt, berättar Andres Osula för bussmagasinet.se.

– Än så länge arbetar vi intensivt med utvecklingen och prövar oss fram, men till hösten ska systemet var klart för skarp användning.

En av dem som fanns på plats vid demonstrationen i Stockholm var Gerhard Wennerström, vd för Samtrafiken.

– Den här typen av lösningar är helt klart framtiden, säger han entusiastiskt.

Det är estniska T Grupp AS, ett systerföretag till Estlands största bussoperatör Sebe (som i sin tur ingår i Mootor Grupp), som har utvecklat tekniken som man har döpt till Jiffi.  T Grupp är specialiserat på betallösningar för kollektivtrafik och har bland annat utvecklat ett konkurrensneutralt betalsystem för expressbusstrafik, T-pilet.

Andres Osula är vd för det företag inom Mootor Grupp som utvecklar Jiffi.

Andres Osula är vd för det företag inom Mootor Grupp som utvecklar Jiffi.

Påminner resenären
– Det här är den första helt tillförlitliga och automatiska smartphonebaserade så kallade BiBo-biljettlösningen för lokal och regional kollektivtrafik, säger Andres Osula som är vd för T Grupp.

BiBo står för Be-in/Be-out. Det är enkelt beskrivet som en helt automatiserad checkin-checkout-lösning som registrerar var resenären stiger på och av. Resenären behöver inget annat göra än att ha sin smartphone eller sin smarta klocka med sig.

– När jag demonstrerade tekniken i Stockholm använde jag min klocka, berättar Andres Osula.

– Det går till och med att använda systemet så att klockan ställs in så att den väcker eller påminner resenären vid hållplatsen innan det är dags att stiga av.

Den teknik som Jiffi bygger på resenären i sin telefon eller smarta klocka har laddat ner Jiffis app. I fordonet finns en lågenergiversion av Bluetooth installerat, ibland kallad Bluetooth Smart och ett antal beamers, kommunikationsenheter.

Via bluetooth registreras resenärens närvaro ombord, men personer utanför fordonet riskerar inte att registreras. Den som väntar vid en hållplats, cyklar förbi eller sitter i en bil intill bussen blir alltså inte felaktigt registrerad som passagerare.

När resenären kliver av registrerar Jiffi automatiskt var det har skett. Data om resan skickas automatiskt via en säker kanal till Jiffis ”bas” som i sin tur kan integreras med trafikföretagets datasystem. Betalningsmodeller och -principer kan utformas efter operatörens eller myndighetens krav.

Integritet
Resenärens integritet är väl skyddad.

Betalningen för resan dras automatiskt från resenärens konto- eller betalkort via Jiffis app. Före första resan måste resenären registrera sig, men registrering behövs endast en gång.

– Varken vi, trafikföretaget eller huvudmannen ser någonsin några kontokortsdata. Vi får bara ett godkännande från kontokortsföretaget, framhåller Andres Osula.

– Det finns inte heller några mellanled mellan oss och trafikhuvudmannen.

Barn och ungdomar som inte har något konto- eller betalkort kan ändå betala sina resor med sin mobila enhet, bara de har appen installerad. Då kan exempelvis föräldrarna stå för betalningen via sina kort. Det innebär också att ungdomar som till exempel har varit ute och roat sig på en lördagskväll alltid har möjlighet att resa hem, även om de själva inte har några pengar eller biljett.

– Och pengarna kan inte användas till något annat än resa, ler Andres Osula.

Om resenärens kontokort är på väg att löpa ut varnar systemet för att han eller hon måste uppdatera kortet för att inte riskera att plötsligt inte kunna åka.

– Om batteriet i telefonen eller klockan tar slut har man ett bekymmer. Men vid en kontroll kan man uppge sitt telefonnummer och då ska det inte vara något problem. Om några år räknar vi dessutom med att telefonerna kan laddas trådlöst så att problemet försvinner, säger Andres Osula.

När Jiffi nyligen visades i Stockholm var intresset stort. På UITP-mässan i Milano 8 – 10 juni kommer Jiffi att visas i samarbete med busstillverkaren Irizar.

När Jiffi nyligen visades i Stockholm var intresset stort. På UITP-mässan i Milano 8 – 10 juni kommer Jiffi att visas i samarbete med busstillverkaren Irizar.

Ny flexibilitet
Jiffi öppnar för en mängd nya, smidiga möjligheter för trafikföretag och huvudmän. Utan att resenärernas identitet avslöjas kan man följa resandeströmmar och -mönster. Det gör tekniken användbar som ett planeringsinstrument.

Men systemet öppnar också för en flexibilitet i prissättningen som hittills har saknats.

– Det går att tillämpa dynamisk prissättning med omedelbar verkan – det behövs bara några knapptryckningar för att ändra priset för en viss tid, en linje eller för resor till en hållplats. Om det exempelvis är stopp i biltrafiken på en viss gata går det att omedelbart gå in med lockpriser för att få bilisterna att istället ta bussen. Systemet kan användas för marknadsföring med omedelbar verkan, framhåller Andres Osula.

– Det öppnar också för nya typer av partnerskap mellan kollektivtrafiken och andra aktörer i samhället. Ett shoppingcentra kan gå ut med erbjudande om billigare eller gratis kollektivresor till ”sin” hållplats, en arena kan i samarbete med kollektivtrafiken erbjuda särskilda priser för resor till och från en match och så vidare.

Osula räknar med att systemet kan korta hållplatsuppehållen till en fjärdedel av dagens och även vara ett användbart hjälpmedel när kundklagomål och resegarantiärenden ska hanteras.

Billigare och öppet
Systemet går att använda parallellt med befintliga betalsystem i kollektivtrafiken och behöver inte integreras med dessa.

– Mobil teknik kommer inte att integreras i gammal teknologi. NFC (Near Field Communication), som används i så kallade smarta kort är inte framtiden. Det är istället lösningar där resenären inte behöver göra något. RFID (Radio-Frequency IDentification) är en annan teknik som används, men Jiffi kräver betydligt mindre investeringar i infrastruktur, säger Andres Osula.

Han räknar med att utrustningen för en normalstor buss kostar cirka 700 euro, dvs omkring 6500 kronor. Till det kommer installationskostnaderna som är klart lägre än för dagens teknik. Det behövs ingen kabeldrgning eftersom kommunikationen i fordonet sker trådlöst.

För att Jiffi ska vara attraktivt kommer systemet att vara öppet. Det innebär att trafikföretag och huvudmän kan köpa infrastrukturen i fordonen från valfri leverantör, utan låsningar.

– Vi behöver inte äga någon infrastruktur i fordonen. Vår ambition är att skapa ett system och bli något av ett kollektivtrafikens Visa eller Mastercard, säger Andres Osula.

På UITP-mässan i Hannover finns Jiffi i hall 4, monter 4G208. Här är företagets egen videopresentation av Jiffi:

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, UITP Milano

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)