Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

(S)-politiker sågar Pagrotskys nolltaxeförslag

Socialdemokraternas gruppledare i Stockholms läns landsting, Erika Ullberg, tillbakavisar Leif Pagrotskys förslag om nolltaxa i kollektivtrafiken. Foto: Socialdemokraterna.

Socialdemokraternas gruppledare i Stockholms läns landsting, Erika Ullberg, tillbakavisar Leif Pagrotskys förslag om nolltaxa i kollektivtrafiken. Foto: Socialdemokraterna.

Tunga (S)-politiker i Stockholms läns landsting sågar det nolltaxeförslag som det tidigare (S)-statsrådet Leif Pagrotsky har fört fram i en debattartikel i Dagens Nyheter. I en replik till Pagrotsky tar Erika Ullberg(S), gruppledare för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting och Nanna Wikholm(S), trafiklandstingsråd i opposition i landstinget, avstånd från Pagrotskys förslag.

– Avgifter från stadens näringsidkare och skatt på hyran för kommersiella lokaler skulle inte lösa SL:s långsiktiga problem med kostnader som ökar i mycket högre takt än biljettintäkterna, inte minst den stigande miljardnotan för konsulter, skriver de båda S-politikerna.

– Vare sig Alliansens prishöjningar eller gratis kollektivtrafik löser SL:s ekonomiska problem. Endast hårt arbete för att få kontroll på skenande kostnader och vinna fler betalande resenärer kan lösa utmaningarna. Kollektivtrafikens andel av resorna måste öka, skrtiver Ullberg och Wikholm.

De menar också att Pagrotsky har missuppfattat kostnaderna för biljetter i kollektivtrafiken och kritiserar honom för att inte förstå att gratis kollektivtrafik skulle medföra ökade kostnader.

– Gratis kollektivtrafik skulle öka trycket på kollektivtrafiken ännu mer och därmed kräva fler investeringar som behöver finansieras. För oss är det självklart att kollektivtrafiken ska finansieras solidariskt både genom landstingsskatt och resenärsavgifter, skriver Erika Ullberg och Nanna Wikholm.

– Vi uppmanar experter, akademi och bransch att arbeta för nya finansieringsformer av utbyggd kollektivtrafik. Däremot är vi tydliga med att nya intäkter till kollektivtrafiken ska gå till utbyggd kollektivtrafik, inte gratis kollektivtrafik.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons: Inget är gratis. Det handlar bara om att skicka notan till någon annan. Foto: Ulo Maasing.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M): Inget är gratis. Det handlar bara om att skicka notan till någon annan. Foto: Ulo Maasing.

Även trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) sågar Pagrotskys förslag.

– Nolltaxa i kollektivtrafiken är inte realistiskt. Tänk dig själv att någon kommer fram till dig på stan och säger att det som du får betala för i dag, det ska du få gratis. Det låter väl jättefint. Men jag tror att jag som många andra tänker ett varv till och konstaterar att inget är gratis utan att det bara handlar om att skicka notan över till någon annan, säger han till Sveriges Radio P4 Stockholm.

– Pagrotsky räknar fel på ett sådant sätt så att hans förslag blir underfinansierat om han inte menar att all personal som idag jobbar på tunnelbanan skulle få sparken.

Till Pagrotskys kritiker ansluter sig även en av landets ledande trafikforskare, KTH-professorn Jonas Eliasson.

Jonas Eliasson, professor, KTH: Nolltaxa är en ineffektiv lösning. Foto: Ulo Maasing.

Jonas Eliasson, professor, KTH: Nolltaxa är en ineffektiv lösning. Foto: Ulo Maasing.

På Facebook skriver Eliasson att han tycker att Pagrotskys förslag att det offentliga ska tillhandahålla gratis resor är lika ineffektivt som om det offentliga skulle tillhandahålla gratis mat, kläder eller bostäder.

– Fördelningspolitik sköter vi vanligen genom att utsatta grupper får bidrag eller motsvarande, och sedan antas de själva kunna prioritera mellan olika nödvändiga varor och tjänster. Varför underkänna folks prioriteringar vad gäller resor?, frågar Eliasson i ett facebookinlägg.

Han pekar också på de kapacitetsproblemen som skulle uppstå, och att  den upphävda kopplingen mellan produktionskostnad och intäkt lätt hårddraget brukar leda till att producenten till sist struntar i efterfrågan.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)