Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Schabbel med färdskrivare kan kosta företag trafiktillståndet

Det gäller att ha färdskrivare och förarkort i ordning vid en kontroll. Annars riskerar företaget att bedömas inte ha gott anseende och då ryker trafiktillståndet. Foto: Ulo Maasing.

Det gäller att ha färdskrivare och förarkort i ordning vid en kontroll. Annars riskerar företaget att bedömas inte ha gott anseende och då ryker trafiktillståndet. Foto: Ulo Maasing.

Ett  trafikföretag som använder diagramblad eller förarkort felaktigt kan få trafiktillståndet indraget. Då lever företaget inte upp till bestämmelserna om ”gott anseende” som är en förutsättning för tillstånd till yrkesmässig trafik. Det framgår av en färsk dom i Kammarrätten i Sundsvall.

Domen gäller visserligen inte ett bussföretag, utan ett företag i åkeribranschen, Olssons väg AB (tidigare Wennströms Väghyvlar AB), men kraven    på gott anseende är lika oavsett vilka yrkesmässiga vägtransporter företaget arbetar med.

Företaget sökte den 13 maj 2014 hos Transportstyrelsen tillstånd för yrkesmässig godstrafik på väg. Den 19 juni 2014 anmälde företaget att man hade ny trafikansvarig.

Men Transportstyrelsen nobbade. Myndigheten ansåg att bolaget inte hade följt reglerna om att bevara och på begäran lämna över uppgifter om kör- och vilotider vid en kontroll. Därför kunde Transportstyrelsen inte genomföra kontrollen och bolaget blev skyldigt att betala en sanktionsavgift på 160 000 kronor.

Transportstyrelsen lutade sig mot en EU-förordning som slår fast att företag som bedriver yrkesmässig trafik bland annat ha gott anseende. Det betyder att företaget inte får ha dragit på sig fällande domar eller sanktioner för allvarliga överträdelser av reglerna när det gäller kör- och vilotider, arbetstid och installation och användning av ”registreringsutrustning”, dvs färdskrivare.

Att inte följa reglerna är en ”allvarlig överträdelse” som gör att företaget inte ska anses ha ”gott anseende”. Då ska företaget nekas att köra yrkesmässig trafik under minst sex månader och högst fem år.

Transportstyrelsens nej överklagades av företaget till Förvaltningsrätten. Domstolen gick på samma linje och bedömde företagets överträdelser som mycket allvarliga.

Företaget drev frågan vidare till Kammarrätten som nu alltså har kommit med sin dom.

Kammarrätten går på samma linje som Förvaltningsrätten och anser att bolaget har gjort sig skyldigt till flera mycket allvarliga och upprepade överträdelser av bestämmelserna om kör- och vilotider samt färdskrivare.

Alltså, skriver Kammarrätten i sin dom, lever företaget inte upp till bestämmelserna om gott anseende. Därför ska det också nekas trafiktillstånd.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)